Zuid-oost Thailand - Reisverslag uit Ko Chang Tai, Thailand van mandy - WaarBenJij.nu Zuid-oost Thailand - Reisverslag uit Ko Chang Tai, Thailand van mandy - WaarBenJij.nu

Zuid-oost Thailand

Blijf op de hoogte en volg mandy

04 Februari 2014 | Thailand, Ko Chang Tai

Hai allemaal,

Hier weer een nieuw verslag, dit keer vanuit Cambodja!! Alleen word dit verslag van Chanthaburi en Koh Chang(zuid-oost Thailand) want het vorige verslag was veeeel te lang haha, dus bewaar Cambodja voor de volgende keer ;)

Zal beginnen bij de 25ste waar we vlogen van Chiang Mai naar Bangkok. Dat was weer binnen een uurtje gepiept. Toen moesten we naar het busstation, alleen deed de taxi daar ook een uur over, beetje jammer! Op het busstation kaartje gekocht voor Chanthaburi, wij naar het perron lopen, loopt het mannetje die onze backpacks droeg naar een minibusje. Ho even, daar betaalden we niet voor en daar gaan we al helemaal niet 3,5 uur inzitten! Maar na wat heen en weer gepraat bleek dat we nr de snelweg werden gebracht want daar wachtte de grote bus op ons...Nou dat ging ook goed, alleen deed de bus er dik 4,5 uur over. En toen waren we in Chanthaburi...nou, dat was me toch een plek...wij dachten: leuk, klein dorpje, hadden een mooi resort geboekt. Maar dat kleine dorpje bleek gewoon een stad te zijn waar toeristen niks te zoeken hadden en dat resort was mooi maar een takke end weg van alles. Dus verplicht tuktuks nemen en we weten niet eens waarheen...want er valt nergens iets normaals te eten of te doen.(We mochten ook fietsen huren, maar doodeng hier langs onverlichte wegen waar alle auto's zo hard rijden als ze zelf willen) We waren dolblij met een KFC, maar dat was broodje rauwe kip. En echt, nog nooit zoveel moeite moeten doen om patat te bestellen...haha, echt niet normaal. Oh en het resort is best bijzonder, heeft een meertje en een klein herten kampje. Mooie kamer maar een knoerthard bed, nog harder als Bangkok! Bij toeval kwamen we een klein winkelcentrum tegen, waar we enorm werden aangestaard door locals, blijkbaar komen hier nooit toeristen. Niemand kan Engels of verstaat het, nergens staat iets in het Engels. Opzich wel apart om mee te maken, maar het is ook prima als we voortaan op gezellige plekjes komen ;)

Zondag voor het eerst echt uitgeslapen(en dat was best een uitdaging op deze bedden!) Want ja, daar is de zondag ook eigenlijk voor ;)
Lekker een ontbijtje op vd supermarkt en de nagels gedaan. Tja je moet wat als je in de middle of nowhere zit he!
In Chanthaburi is in de weekenden een grote Gem Market. Locals van over heel thailand komen hier hun 'stenen' kopen en verkopen en schijnt dus echt een bezienswaardigheid te zijn om niet te missen als je er bent. En bij toeval waren we ook precies hier in het weekend! Vandaag dus een kijkje genomen op deze markt. Het was weer een uitdaging om een taxi te regelen, want de meiden vd receptie konden ook geen Engels. Trouwens, er zijn hier in Thailand verschillende taxi's. Je hebt de tuktuks, de gewone echte taxi(die is vaak te duur) en een soort lange tuktuk die helemaal open is aan de zij- en achterkant. Daar kunnen dus meerdere mensen in en die zie je het meest. Daar dus in gegaan om naar de markt te gaan. Alleen zette hij ons af in een straat met allerlei gem winkels. Tja, das natuurlijk niet echt heel bijzonder(dit zou een walhalla zijn voor overvallers, ooooooveral juwelierszaken haha) Wij iets verder gelopen en toen zagen we wel kraampjes, maar het leek in niks op de fotos en verhalen van internet. Ook weer erg jammer. Toen een poging gedaan om weer een taxi te krijgen naar de plek waar we gisteren waren gedropt, dat winkelcentrum, want we kregen honger. Maar er stopte geen een taxi, in plaats daarvan werden we aangestaard en uitgelachen door de taxichauffeurs...na een tijdje een winkel binnen gelopen en een vrouwtje wat daar werkte regelde het wel even. Ze blerde en klapte in haar handen naar een taxi en hij stopte meteen haha! Toen dus maar in het winkelcentrum rond gelopen terwijl we meteen een wandelende attractie waren voor de locals...Met tassen vol eten terug gegaan naar de kamer haha. Een heel avontuur deze plek maar ook erg teleurstellend.

Dolblij checkte we uit maandagmorgen om daarna in de bus te stappen naar Trat, waar we daar de ferry moesten nemen naar Koh Chang. Ook dit was weer een hele reis! Na een variatie van vervoersmiddelen na 6,5 uur aangekomen op Koh Chang.(weetje: Chang betekent olifant en het eiland is vernoemt naar dit dier omdat het de vorm heeft van een 'liggende' olifant....)Tijdens de ferry rit kwamen we een NLse vrouw tegen die al 6 jaar op Koh Chang komt en kon ons dus al het een en ander vertellen over het eiland en hielp ons het hotel te vinden. Het is hier echt heel erg mooi, een groot gedeelte is nog steeds jungle en er zijn heel veel stranden. Wij zaten aan Lonely beach, wat echt totaal niet lonely was! Alleen hadden we iets doms gedaan, wat achteraf toch wel een geluk bij een ongeluk was. We hadden een nacht vergeten te boeken bij Chanthaburi, dus toen wij vandaag aankwamen bij ons resort op Koh Chang, waren we een dag te vroeg! Maarja, het geluk hierbij was, er was nog een kamer vrij hier en we hadden geen dag langer in chanthaburi willen blijven! Het kwam dus allemaal goed ;) Voortaan letten we wat beter op met boeken haha. De kamer is niet echt bijzonder, wel hebben we iets meer last van beestjes dan normaal, maar dat kunnen wij wel aan ;)
Meteen even een kijkje genomen op het strand en het zag er goed uit!! Hier vermaken we ons wel komende week ;) Er loopt vanaf de pier een lange weg over Koh Chang en daarlangs zijn alle stranden met de bijbehorende hotels en eettentjes, wij zitten dus op Lonely Beach en is een vd laatste op de weg. Je kan een scooter huren om langs alle stranden te crossen, maar das levensgevaarlijk met allerlei enge bochten en heuvels hier! Dus blijven we waar we zijn, is ook leuk zat!
Er was ons verteld dat er iedere avond feestjes zijn, allemaal in 1 straat(waar ook een tattoostraat aan vast zit, hoe handig! Ben je straalbezopen en krijg je het briljante idee om een tattoo te nemen, dan kan dat!!) Wij dus naar die feeststraat en rondgelopen. Hebben we eindelijk backpackers gevonden, zijn het bijna alleen maar stelletjes hier, best apart haha. Het is hier iig wel gezellig en daar waren we naar op zoek!

Dinsdag zijn we lekker naar het strand gegaan, maar moesten we alweer vrij snel terug want we moesten onze kamer omwisselen voor degene die we wel echt geboekt hadden, dat kostte flink wat zweet, het is hier tussen de 30 en 35 graden en vandaag kwamen we erachter dat de zeetemperatuur tussen de 26 en 28 graden is, lekker afkoelen in de zee is het dus niet haha. En aangezien we flink wat bagage mee hebben, kostte dat een paar ritjes trappen op en af(om vervolgens gewoon aan te worden gestaard door het personeel ipv ons te helpen sjouwen..het word gerund door Russen, need I say more...?) Toen we daarmee klaar waren wilde we nog niet terug naar het strand, het is ong een kwartiertje lopen langs de kronkelende weg en op het heetst van de dag hadden we een beter plan, pedicure!! Maar dat was ook weer iets bijzonders. We werden eerst gemarteld voordat we een kleurtje uit mochten kiezen! Hard schrobben en er werd flink gevijld en geknipt tot bloedens toe. Waren eigenlijk blij dat het erop zat, maarrr...Het was wel heel erg mooi gedaan en maar voor 11euro pp! Daarna waren we ook meteen in de buurt voor lunch, dus perfect ;)
Toen nog een wasje gedaan op de kamer en hup weer terug naar het strand voor wat laatste zonnestralen, heerlijk!
s'Avonds weer drankje gedaan in een vd bars in het partystraatje ;)

Woensdag was het best bewolkt! Perfect moment voor Ginny om een lekkere thaise massage te nemen ;) Het vrouwtje die haar masseerde kon precies vertellen wat voor werk ze deed, achter het bureau zitten op kantoor, ze werd dus ff flink gekraakt, want dat was wel nodig! De rest vd dag gerelaxed. Ohja en Ginny had pech vandaag, er lag een scherpe steen in het water waar ze zich aan openhaalde en ik was net terug naar de kamer gegaan dus moest ze helemaal alleen strompelend zonder slipper naar het hotel lopen, aaaah! Gelukkig waren we hier op voorbereid en kwamen de EHBO kit en betadine tevoorschijn en was het drama opgelost. Ik ben wederom raar verbrand/verkleurt vandaag dus samen zijn we een lekker stel, een zebra en een manke poot! Vanavond een keer geen wilde feestjes maar avondje op de kamer met de tv aan en nagels gelakt. Trouwens, onderweg naar het strand zien we steeds hele families apen zitten in de bomen en op de elektriciteitsdraden, hoe grappig! Later zagen we ze zelfs op straat lopen!

Donderdag weer een stranddag, al jaloers mensen thuis?? Maar heb vernomen dat het weer in NL ook niet verkeerd is voor de tijd van het jaar...Maargoed, verder over vandaag niks bijzonders te melden. Ohja, ik mag er weer wat zebra plekken bij tellen, burn baby burn....(wederom raar verbrand vandaag) s'Avonds met avondeten had Ginny zin in een wijntje, maar waar wij zaten te eten hadden ze dat niet, maar dat werd wel ff geregeld. Eigenaar(vader) stuurt zn kinderen eropuit met de scooter en een leeg wijnglas en voila, een paar minuten later waren ze weer terug met een vol glas wijn.(ff bij de buren in de straat gehaald, hoe grappig!) Alles kan hier dus ;)
s'Avonds naar de strandtent gegaan want daar schijnt het ook iedere dag feest te zijn....Niet erg veel mensen maar wel een lekkere cocktail op terwijl de locals een vuurshow opvoerden.

Vrijdag hadden we een tour geboekt, snorkelen op 4 eilanden. s'Ochtends werden we opgehaald en reden we de weg helemaal af naar bang bao(diezelfde weg waar ik het al eerder over had, die over het eiland heen gaat) Dit was dus de laatste stop en vanuit daar heb je een soort floating market/town idee en loop je naar de andere pier v/h eiland. Vanuit daar op een grote oude boot en vaarde we eerst dik een uur voor we op de eerste snorkellocatie aankwamen. Onderweg hadden we mooi uitzicht van het grote eiland en de kleine eilandjes eromheen. Het is heel erg groen, bijna geen stranden en bergen gemixed met jungle. We hebben uiteindelijk 3x gesnorkeld en 1x maakte we een stop om op een eiland te chillen. Tussendoor kregen we ook steeds te eten dus alles was goed geregeld. Het snorkelen was wel leuk, maar moeten helaas zeggen dat we beide wel mooier hebben gezien, maarja dat kan ook niet anders na zoveel andere mooie reizen! Alsnog was het leuk om te doen en mooi om te zien, een voorproefje voor het zuiden van Thailand, waar we de reis afsluiten en je ook heel mooi kan snorkelen ;)

Zaterdag beach time(alweer ;)) en verder niks bijzonders meegemaakt vandaag. s'Avonds dachten we, nou het is zaterdagavond, laten we een drankje gaan doen want het zal vast wel druk zijn. En het was net of we in het verkeerde straatje waren beland....alle cafe's die open waren zaten wel vol, maar draaide geen muziek en iedereen zat voetbal te kijken of lamlendig voor zich uit te staren...bizar! Dus nadat we met open mond het straatje doorliepen, zijn we maar weer omgekeerd en de tablet aangezet voor Gossip Girl, wat een avond! Wat een grap! De hele week worden we ons bed uitgebonkt van de harde muziek en nu...stilte...op zaterdagavond, we snappen het niet!

Zondag uitgeslapen en ons laatste dagje hier van het strand en de zee genoten. We dachten, laatste avond, die moeten we afsluiten met een cocktail aan het strand. Er zou weer een vuurshow zijn en een feestje met happy hour. Wij denken, nou, er zal wel weer niemand zitten, maar het was hartstikke druk! Misschien is hier zondag de 'zaterdagavond'....Erg gezellig dus, en de vuurshow werd iets spectaculairder dan vorige keer want ze hadden een boog van vuur gemaakt waar je doorheen kon springen. Wij hebben het maar bij kijken gelaten ;)

Maandag dan echt tijd om te vertrekken van dit mooie eiland, helaas op een heel vroeg tijdstip, 7u opgehaald. En lekker gezellig proppievol voor 12u in de bus gezeten ;) Je moet er wat voor over hebben om de grens over te komen op de backpacker manier ;) En het kostte nogal wat moeite! We zijn blij dat we bij de rest vd grens overgangen lekker makkelijk gaan vliegen ;) Opzich ging het begin vd reis prima, totdat we bij de grens kwamen...we werden uit het minibusje gehaald zonder een woord vd buschauffeur, al de bagage werd meegenomen en konden het verder uitzoeken. Uuuh, okay! Wij in de rij staan bij een loket waar we dachten dat we het visum konden halen, bleek dat we een stempel moesten krijgen om het land uit te gaan. Ginny was haar departure kaart kwijt die we bij aankomst in Thailand kregen en die hadden we nu nodig, dus werd het helemaal een gedoe; in en uit de rij, toegeschreeuwd worden door het mannetje dat ze weer weg moest en een nieuwe in moest vullen, weer in de rij en toen in een keer wel een stempel....En dit was alleen nog maar om UIT Thailand te komen...
Toen weer een stuk lopen naar het volgende loket(niet dat iemand dat ons even vertelde...) konden we meteen 20baht pp betalen voor een geel papiertje waarvan we tot op heden niet weten wat het is, maar het was verplicht. Toen bleven er mensen zeuren om geld die onze backpacks hadden meegenomen. Ja hallo, maar daar vroegen wij niet om, maar ze lieten ons niet met rust dus...weer 100baht weg. Toen het visum, wat door een mannetje geregeld werd. De visumprijs klopte en was normaal, maar natuurlijk moest het mannetje betaald worden omdat hij ons formuliertje had ingevuld. Ook omdat we daar om gevraagd hadden? Wij kunnen zelf niet schrijven? Weer 100baht pp weg. In totaal dus ipv 2400 baht voor alleen het visum(2pers) waren we dus 2640 kwijt...En bedankt! Toen het volgende punt; weer terug in het busje voor de rest vd reis naar sihanoukville....dik 1,5 uur gewacht voordat we eindelijk een buskaart kregen, toen nog een uur gewacht op de bus zelf en toen was hij eindelijk daar! Om vervolgens tot 19u s'avonds opgepropt te zitten met de benen in de nek. Gelukkig hadden we een voedselvoorraad mee genomen, we gingen alleen dood vd dorst, we durfde niks te drinken want we konden nergens naar de wc!
Maarrrr....ondanks dat we helemaal dood aan zijn gekomen hier in sihanoukville, vinden we het wel ontzettend leuk hier! Hier gaan we ons de komende week wel vermaken ;)
We verblijven hier een week in shv en trekken dan door naar Phnom Penh en sluiten Cambodja af in Siem Reap. Waarschijnlijk plaatsen we daarna weer een verslag, maar als hij te lang word, eerder! ;)

Liefs Ginny en Mandy

• 04 Februari 2014 - 08:09

Jan Kouwenhoven:

Super dat jullie dit doen. Wat een mooie avontuur en wat een ervaring. Was ik vroeger maar zo stoer geweest om die stap gewoon te zetten.
    Een mooie tijd nog!

Groet,
    Jan Kouwenhoven

• 04 Februari 2014 - 19:27

Jeannette De Rooij:

yes, vanochtend begonnen en tussendoor wel veel verplichte (huishoudelijke) dingen gedaan. maar....ik ben bijgelezen :-) leuk hoor om jullie verslagen te lezen. nu moet ik alleen nog de foto`s gaan bekijken. daar trek ik donderdag maar voor uit. het zijn er vast veel.
    meiden veel plezier met jullie verdere trip.

groetjes jeannette