zuid-thailand deel 2 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van mandy - WaarBenJij.nu zuid-thailand deel 2 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van mandy - WaarBenJij.nu

zuid-thailand deel 2

Blijf op de hoogte en volg mandy

06 Mei 2014 | Thailand, Bangkok

Hai allemaal,

Hier is tie dan, het laatste verslag wat ik schrijf vanuit zuid-oost Azië! En vanuit een plek waar onze reis begon, Bangkok.
Zo raar om te bedenken dat we over een paar uur naar het vliegveld gaan om terug naar huis te vliegen! Deze 4 maanden zijn voorbij gevlogen en we hebben echt een super tijd gehad! Helemaal ontspannen komen we thuis na een maand strand! ;)
Hier nog onze laatste 2 weken!

Was gebleven bij dinsdag en de mega vroege wekker die afging om 5.00! Op naar ko phi phi(wat ik verder in het verslag PP zal noemen...) We moesten op de boot, over land en weer op de boot omdat we van oost naar west wilde van eilanden en daar zit vaste land tussen.
Opzich ging de eerste boottocht nog wel, ook stond meteen de bus te wachten om ons over land te brengen, alleen konden we toen dik een uur wachten bij een ticketbureau en vervolgens bij de pier nog een uur wachten op de boot. Er werd ons van tevoren verteld dat we om 13.30 op PP aan zouden komen, dit gebeurde natuurlijk niet want onze 2de boot vertrok pas om 15.00 uit de haven...Uiteindelijk kwamen we rond half 6 s'avonds aan in PP. Leuk, denken we de duurdere versie te nemen om sneller aan te komen, zijn we weer voorgelogen, nooit de locals vertrouwen! We waren er klaar mee dus wij denken, we regelen ff een taxi want de backpacks zaten weer in de flightbags en helemaal volgepropt. Word ons eerst verteld dat het maar 5 minuten lopen is, maar dat soort praatjes kennen we nu wel en kunnen er makkelijk vanuit gaan dat het minstens dubbel zo lang is. Dus wij weer: nee we willen een taxi, want de tassen zijn te zwaar. Worden we in het gezicht uitgelachen, want er rijden geen auto's op dit eiland haha! Zelfs een scooter is zeldzaam, iedereen doet alles lopend of op de fiets! Maarja wat te doen met onze backpacks....We zagen dat er mannetjes met grote loopkarren spullen van vrachtboten af aan het halen waren, dus wij een gevraagd of hij ff tijd had om onze 'lading' te droppen bij het hotel. En voor een klein prijsje wilde hij dat wel, kreeg wel commentaar van zn baas, maar hij liep vrolijk verder. Dat scheelde dus weer een hoop gesjouw ;) Alleen moeten we het eiland ook weer af...Ach das een zorg voor later, eerst genieten van dit mooie eiland! Ff een hapje gegeten en op tijd naar bed, we waren gesloopt van een slechte nacht in de saunakamer van ko Tao, die we absoluut niet gaan missen en een drukke reisdag. Morgen fris en fruitig het eiland verkennen.

Woensdag met de taxiboot(jaja, die taxis zijn er genoeg hier, over water) naar een strandje: long beach. Was echt supermooi helder water, eindelijk diep(we werden het een beetje zat om maar tot onze knieën het water in te kunnen) en mooie rotsen/bergen op de horizon, ons prima vermaakt dus! De terugweg over land gegaan, we waren een beetje bang voor een herhaling van koh rong, maar het viel reuze mee en onderweg even een pitstop gemaakt voor een drankje met wederom mooi uitzicht. Geen jungle dit keer, maar een aangelegd pad en sommige stukjes over strand ;) Beter dan jungle haha.
De zon scheen de hele dag en we hadden het er nog over hoe een geluk we hadden qua regen omdat het regenseizoen gaat beginnen en locals klagen dat ze regen wilde...Nou en dat kregen we dus tijdens het avondeten, echt een tropische bui. Kei en kei hard ging het, straten stonden meteen blank na een half uurtje en achteraf zag je iedereen alles wegvegen(herinneringen aan camperen waarin voortenten werden schoongeveegd van regen kwamen meteen naar boven haha) Perfect moment om naast het restaurant een pedicure te nemen, zoals we de hele reis al doen ;) Dit keer was het echt mega cheap, maar 200baht wat €4,50 is, geen geld! Weer een leuk bloemetjesdesign uitgekozen en we kunnen er de laatste 2 weken nog ff tegenaan met gezellige tenen. En dit keer was eigenlijk wel heel speciaal want we zaten in een zaak waar alleen maar ladyboys werkten, dus wel een gek idee om een pedicure te krijgen van mannen haha. Ze zagen er onwijs sexy uit haha(not) maar waren heel aardig, niet zoals die engerds die in barren rond vieze oude mannen hangen. We werden zelfs helemaal uitgezwaaid nadat ze klaar waren, terwijl het echt niks kostte.

Donderdag hadden we een tour geboekt om rond het eiland te gaan, o.a. naar Maya bay van de film the beach, een heel mooi maar wel toeristisch strand, monkey island(vol met apen duh) en nog een paar andere stranden. Ook zouden we 2x gaan snorkelen, wat we zagen als bonus want we wilde gewoon graag naar die stranden en via een tour was de goedkoopste optie ;)
Rond 11 uur gingen we weg en wij dachten dat we op een normale boot zouden gaan zoals altijd, maar zaten de hele dag op een longtailboot, niet echt ideaal...maar wel typisch PP...Het snorkelen sloeg echt nergens op, was niks te zien(hoorde we vd andere, wij probeerde het niet eens want het water is helder en zagen al niks zwemmen en zagen geen koraal...) o.a. naar bamboo island geweest, mosquito island, Monkey island, maya bay en Shark bay, een hoop gezien dus! Op bamboo island kregen we onze verpakte lunch, warme rijst(het blijft een mysterie hoe die rijst warm was geworden aangezien we op een houten boot zaten met alleen maar een motor en houten plankjes...) Bamboo island was niet zo bijzonder, even op het strandje gelegen, monkey island was wel grappig want je had dus overal loslopende aapjes. Een paar meiden hadden een zakje met pinda's om te voeren, dat ging goed totdat een aap het doorkreeg, op der afliep en zo het zakje uit haar handen griste haha! Ook had hij bijna haar camera meegepakt maar dat ging gelukkig net goed. Het was wel grappig om te zien hoe hij het zakje helemaal bestudeerde om de pinda's eruit te krijgen. Gelukkig was hij bijna leeg ;) Rond een uur of 4 eindelijk naar Maya bay, maarja toen was inmiddels de zon al achter de bergen, beetje jammer. Toch wel paar mooie fotos kunnen maken en gelegen op het strand. Het was echt mega druk, het lag ook vol met boten dus en dat was wel jammer want het is hier echt heel mooi met de grote rotsen die je overal ziet. Maar het uitzicht werd een beetje verpest door talloze toeristen...We bleven op zee voor de zonsondergang maar het bleef best bewolkt, dus ook die niet in zn volle glorie gezien, maar gelukkig hebben we al vaker zonsondergang gezien tijdens onze reis, geeft niks. Toen we bijna terug waren bij de pier rond half 7 ging de boot stuk haha. De motor hield ermee op, zit je dan midden op zee, in het donker en iedereen had honger haha. Onze cappie weigerde zn toeter te gebruiken en blerde naar andere boten of ze konden helpen. Dat hielp dus niet en uiteindelijk iemand gebeld met dat kastje wat we tegenwoordig een telefoon noemen en nogal veel mensen gebruiken maar deze man dus niet, 10 min later werden we vastgekoppeld aan een andere longtailboot en kwamen we toch nog veilig aan bij de pier. Maar meteen een restaurant in gedoken want we hadden honguuur! Het was een leuke dag, maar hadden wel iets meer verwacht van de stops op de eilanden en vonden het jammer dat we zo laat op de dag bij Maya bay waren. Maar hey, we zijn er geweest en het was mooi.

Vrijdag ging Ginny terug naar onze ladyboys van de pedicure, want ze deden daar ook massages.(wel van een 'echte' man ipv de ladyboys) Gekozen voor een nek en schouder massage en dat was wel weer nodig na al die dagen op harde bedden van hotels, al die keren op het strand liggen of op de harde ligbedden. Tja wat een lichamelijke klachten kan je krijgen he van relaxen :p Zelf ook aardig last van mn rug maar na een pijnlijke voetmassage in Cambodja een beetje klaar met massages hier haha en durfde het niet aan ;) s'Middags filmpje gekeken op de kamer want iedere dag zon is ook niet goed voor je!

Zaterdag was Koningsdag! En helaas niet echt meegemaakt hier, want het werd nergens gevierd op het eiland. Wel een beetje jammer, maar wie kunnen er nou zeggen dat ze op deze dag op een prachtig strand lagen in de zon, 35 graden en uitzicht op een aquablauwe zee? Wij dus!

Nog een grappig verhaal wat ook eigenlijk alleen in Thailand kan gebeuren...Ginny wilde een kuurtje halen bij de apotheek, maar die zat dicht. Dus we vragen aan de buurman die net zn winkeltje open doet, wanneer gaat de apotheek open? Over een maand. Haha, nee toch, ik bedoel wanneer gaat hij open? Ja over een maand zeg ik toch. Maar waarom dan? De dokter is op vakantie en komt over een maand weer terug. Haha, wat een grap! Ben je ziek of ga je dood? Jammer dan, kom over een maand maar terug! Haha!

Zondag tijd om PP te verlaten en om op de boot te stappen naar het laatste eiland van ons lijstje: ko lanta. Het was erg leuk om te zien dat PP zo anders was dan de eilanden aan de oostkant, veel meer toeristisch, maar toch ook weer heel klein aangezien je er alleen kan lopen of fietsen. Waar je grote lange wegen had op de andere 2 eilanden, had dit eiland allemaal kleine smalle weggetjes met daarlangs kraampjes en eettentjes. We zijn benieuwd naar Lanta! Maarja, eerst natuurlijk weer terug naar die pier om op de boot te komen. Het was een helse klus maar na flink wat zweet(bloed en tranen, haha grapje) heel aangekomen op de pier, niet vragen hoe! En binnen 2uurtjes waren we aangekomen bij ons resort, wat mooi is, maar phangan was mooier! Ook zit het restaurant al dicht vanwege laagseizoen...gelukkig zijn er een paar tentjes langs de weg ;) We kregen de mannetjes van het resort zover om onze tassen overal heen te slepen, dat scheelde weer en eerst maar weer een douche genomen om af te koelen, het is hier gem 35 graden en gevoelstemperatuur is wel tussen de 40-45! Echt heet dus en tegen het randje van regenseizoen aan waar we al flink wat van hebben gemerkt op PP. Gelukkig regent het vooral s'avonds ;) Lanta is weer echt een stuk groter dan PP, grote lange wegen en gelukkig wel weer gewoon taxi's haha. Die hebben we komende tijd ook echt nodig want ookal zit ons resort aan zee, je kan er niet in omdat er gigantische rotsen zijn waardoor je onmogelijk het water in kan. Dat worden dus veel taxiritjes naar andere stranden! Ook is het aardig dood om ons heen en niet veel te doen, beetje jammer. Gelukkig hebben we elkaar nog haha!

Maandag eerst op zoek gegaan naar een restaurant om te ontbijten en alles zit dicht hier, we zitten echt in een gat. Beetje jammer want dit schijnt een prachtig eiland te zijn. Toch een plek gevonden voor een ontbijtje(een ander resort waar wél gewoon het restaurant van open is) even op de kamer gerelaxed en toen de taxi genomen weg van hier! Besloten om naar Long beach te gaan(alweer een long beach, echt origineel met namen zijn ze hier niet haha) Ook hier is het erg rustig en maar enkele tentjes open. Bij een beachbar een privé hutje/bed gevonden wat vol lag met kussentjes en hier dus de hele dag op gechilled en af en toe ff de zee in gedoken. Heerlijk dagje gehad. s'Avonds nog een zonsondergang gezien, mooie afsluiter van de dag.
Later op de avond was het weer flink aan het rommelen en viel ook regelmatig de stroom uit snachts en dan denk je, goh hoe weten jullie dat? Omdat iedere keer als hij weer terugkwam de airco een hard piepgeluid maakte als hij weer aanschoot, very nice...

Dinsdag een tuktuk geregeld om ons naar een ander strand te brengen, naar klong Dao. Het drukste strand volgends internet en alsnog liep er geen kip haha. Ons eigen privé strand van 3km lang, niet verkeerd! Gratis ligbedjes kunnen scoren bij een resort en hier de middag doorgebracht. s'Avonds bij de Griek gegeten en weer donder/bliksem/regen gehad, het lijkt wel of het iedere avond zo gaat, maar vinden dat opzich niet erg want we zitten toch lekker binnen iedere keer dat het gebeurt ;)

Woensdag(nog een week voor we naar huis moeten!!) Een dagje niks, beetje op de kamer gechilled en tv gekeken vd harde schijf.

Donderdag weer een dagje Long beach. Pff kan merken dat de schrijfinspiratie ver te zoeken is als je alleen maar aan het strand ligt en echt niks doet de hele dag...We komen helemaal tot rust hier haha. En aangezien we nog maar 2 echte stranddagen hebben, flink bakken dus, nu het nog kan!

Vrijdag een middag aan ons eigen strand gelegen, de zon scheen niet echt vandaag en hadden ook stortbuien vanmorgen! Maaar, weer op de kamer liggen hadden we geen zin in dus ff gechilled aan ons strand. Wilde niet risceren dat we ver weg aan een strand zaten en het weer ging regenen!

Zaterdag, onze laatste dag op lanta wilde we nog ff flink gaan zonnen aangezien gisteren bewolkt was, was dat vandaag weer zo! :( Beetje jammer hoor!

Zondag van 8 tot 12 bezig geweest om van Lanta naar Phuket te komen en dat ging voor het eerst vlekkeloos! Taxi, boot, boot en taxi ;) Nadat we ingechecked waren in het hotel op zoek gegaan naar een mcdonalds, de hele week gegeten bij maar 3 verschillende restaurants(want meer was er niet open) en dus waren we toe aan een maccie! Zat er meteen een winkelcentrum aan vast, perfect! Haha, weer even lekker geshopped dus ;)
We hadden 's avonds plannen gemaakt om te gaan karaoken, iets wat je moet doen in Azië, bleken ze alleen Aziatische nummers te hebben! Tja, de muziekkennis is groot, maar het heeft een max...toen dus maar voor een andere optie gegaan: de Bios! Er draaiden zowaar een paar Engelstalige films(met thaise ondertiteling, dat wel) en gekozen voor degene die net begon: brick mansions, een actiefilm over de ghetto van Detroit, goeie film! Kochten de goedkoopste kaartjes(ong 3 euro) maar het was zo leeg, lekker in de dure loungestoelen gaan zitten, niemand controleerde toch..Alleen er gebeurde zoiets bizars voordat de film begon. We moesten gaan staan toen er in beeld kwam dat we allemaal op moesten staan(we deden de 5 locals na die ook in de zaal zaten) vervolgens zag je allemaal filmpjes en bullshit over een man(wrs de president, koning of keizer, whatever hier heerst nu of heeft geheerst)en zagen we documenten in beeld die allemaal ondertekend waren met de spreuk die iedere Thai het hele jaar door ook op een spandoek heeft hangen in huis/restaurant/winkel: happy newyear! What the .... Kan echt niet uitleggen wat we nou precies zagen en waarom we in godsnaam op moesten staan in een bios alsof we in een rechtzaal zaten met een rechter. Rare mensen... Gelukkig mochten we de film gewoon afkijken zonder rare fratsen...
Hopelijk vinden we morgen nog een plek waar we karaoke kunnen zingen en anders houden we wel een privé concert op onze kamer!

Maandag ons laatste dagje strand vd reis! We zitten in de wijk Patong, wat ook een strand heeft dus daar een tuktuk heen genomen na een ontbijtje. Nu schijnt eindelijk de zon weer en is ie zo sterk dat we er niet in kunnen liggen! Tis nooit goed haha, dan maar weer onder de parasol! Kon het niet laten en 2x een kwartiertje in de zon gelegen(ingesmeerd met zonnebrand) en toch verbrand vandaag! Het ging de hele reis zo goed! Beetje balen aangezien ik bruin naar huis wilde en niet rood vd laatste dag...hopelijk is het snel bijgetrokken! Ondanks dat, toch een goeie afsluiter van onze strandmaand! we voelde in de namiddag een enkel drupje regen maar zette gelukkig niet door ;) Van de karaoke kwam niks meer, we hadden beiden vrij veel last van onze verbrande plekken! Misschien maar beter ook, voordat we iemands gehoor beschadigden ;)

En vandaag is het dinsdag, onze laatste dag! Vanmorgen gevlogen van Phuket naar Bangkok en rond lunchtijd aangekomen op onze laatste stop vd reis. En het is een rare dag want straks gaan we weer vliegen! We vliegen pas om 3.00 snachts onze tijd, yay...
Is trouwens nog even spannend of we de gevangenis in moeten. We hebben namelijk maar een visum tot de 6de(vandaag dus) maar vliegen officieel op de 7de, vannacht. Dus proberen voor 12uur snachts in te checken zodat ze misschien niks doorhebben, anders riskeren we een boete! Of erger...;) Maargoed, dat zien we straks wel...
Na de lunch ingecheckt in het guesthouse waar we niet eens kunnen slapen haha, maar wel lekker ff kunnen douchen of op bed chillen. En nog wat laatste souvenirs gescoord met het geld wat we over hadden en rondgelopen op kao san road. Het is gek om hier weer rond te lopen 4 maanden later, alles is zo anders maar toch hetzelfde!(cliché, I know)

En om dit laatste reisverslag nog iets langer te maken dan ie al is, een paar hoogtepunten(en dieptepunten) en wat we gaan missen(en niet missen) vd reis ;) Want we hebben echt heel veel gezien/gedaan/meegemaakt.
- Dieptepunt was zeker het hotel op ko Tao, hartje zomer in Thailand en geen airco op de kamer, ons eigen oventje.
- Een hoogtepunt was echt wel Songkran, wat een feest!
- Nog een dieptepunt was toch wel de jungeltocht op koh rong(terwijl het strand en de zee een hoogtepunt waren hoor!)
- Sommige excursies/activiteiten waren echt hoogtepunten, zoals het tuben in Laos, het olifantenpark in Chiang Mai en de trip naar Sapa.
- Andere excursies/activiteiten waren minder geslaagd, zoals Halong bay met vies weer of de trip over de Mekong delta die nergens op sloeg.
- Dieptepunt voor mij was dat ik he-le-maal onder de muggenbulten zat op enkel mn benen en voeten in Maleisië. Heb nu paarse plekken als herinnering, die hopelijk nog weg gaan trekken!
- Een beetje een raar hoogtepunt, maar moet genoemd worden: we zijn aan de buikloop ontsnapt(een enkele keer een dag ziek telt niet mee), hebben geen dengue of malaria opgelopen(nog niet i.i.g. haha) en op een kleine keelontsteking na zijn we helemaal niet zie geweest dus. Best een prestatie met deze landen!
- Nog een bizar hoogtepunt, de shoppingcenters in Maleisië. Een had er zelf een achtbaan en op iedere hoek zat er een. En geen kleintjes ook! Voor ons als shopaholics natuurlijk fantastisch!
- Klein dieptepuntje, de grensovergang van Thailand naar Cambodja, dat was geen pretje, gelukkig de andere grenzen geen problemen gehad ;)
- We gaan alle fruitshakes missen, bijna iedere dag een lekker vers sappie.
- De harde bedden gaan we niet missen, we verlangen naar ons eigen bedje! Bijna!
- We gaan de pedicures missen die we voor een drol geregeld kregen en zo altijd mooi tenen hadden in onze slippers.
- De vieze beestjes gaan we zeker niet missen, denk aan vliegende kakkerlakken, mierennest op de kamer(meerdere soms) en de muggen, oh god de muggen! Muggenspray is meteen ook iets wat we niet gaan missen. Hoeveel bussen wij er wel niet doorheen hebben gejaagd! Altijd maar spuiten, gelukkig hebben we thuis betere parfum staan ;)
- We gaan onze zwembaddagen missen, dat kunnen we in NL niet nadoen!
- De accommodaties gaan we niet missen, de meeste vielen mee, de mushroom huisjes waren vet, maar de rest...als we aan accommodatie denken, denken wij meteen: neee, niet wéér de backpack in en uit pakken!
Ook zoiets, wij zijn misschien geen echte backpackers met onze vluchten, pedicures en shopverslaving, maar wij hebben mooi wel 4 maanden lang uit een rugzak geleefd dus dat maakt ons dan toch echt backpackers! Puh!
- Wat we niet gaan missen als backpackers zijn de lange reisdagen, en nee heb het dan niet over de talloze vluchten, we hebben ook aardig wat over land en zee gereisd, de langste rit was Sapa, 18uur in een bus.
- We gaan alle bakkertjes missen waar we vollop kwamen in Cambodja en Laos, met daarna een kleine starbucks verslaving in Maleisië.
- Klinkt heel gemeen, maar we gaan de locals niet missen. Sommige waren echt heel leuk en gezellig hoor, maar er zaten ook spoken bij. Zoals de sapavrouwen die ons maar niet met rust lieten, de mensen langs de straat die van alles naar je blèrde: tuktuk miss, massa(massage) en als je dan wat aan ze vroeg: no have. Of gewoon op alles yes antwoorden. En dat eeuwige afdingen is ook eindelijk afgelopen. Haha.
Nog even een paar punten wat we niet gaan missen zodat we leuk afsluiten met dingen die we wel gaan missen ;)
- De vieze geurtjes die overal waren gaan we zeker niet missen, heel zeldzaam kwam er iemand voorbij met parfum op en dan snoven we ons gek want de rest vd dag zijn we omgeven met vieze geurtjes, en wat het nou precies was steeds: eten, vuilnis oid, geen idee! En nee, we ruiken onze bovenlip niet, kan de bijdehante reacties nu al horen...Maar we kijken uit naar NL waar het gewoon normaal ruikt.
- Ook zijn we blij dat we niet meer naar zielige kindjes op straat hoeven te kijken die bedelen om eten. Bedoel, zwervers kunnen we hendelen, maar die arme kindjes! Heel sneu.
- En een raar laatste punt wat we niet gaan missen en jullie thuis misschien niet helemaal begrijpen: continue uit eten gaan, 3x per dag(minstens) We hebben zin om gewoon zelf iets te eten kunnen pakken thuis of maken ipv dat we steeds opzoek moeten naar een eettent om ons eten klaar te laten maken. Ja weet hoe verwend dat klinkt, maar op een gegeven moment komt al dat eten je neus uit en wil je gewoon iets normaals. Leuk ja dat we geen afwas hebben en we bediend worden, maar we doen het met alle liefde straks thuis gewoon zelf(nouja, de vaatwasser dan he ;) oppassen met wat ik nu zeg hier haha) Het is eigenlijk een luxe maar na 4 maanden zijn we blij met een zelf gesmeerde boterham of een maaltijd van mama ;)
- Wat we nog wel gaan missen zijn de nightmarkets, gezellig over marktjes heenlopen waar ze vanalles verkochten.
- En de laatste 2 punten zijn toch echt dingen wat we écht gaan missen: Het weer, ookal zweette we ons soms helemaal gek en moesten we koude douches nemen om af te koelen of meerdere keren per dag schone kleren aandoen, het was het waard om niet de winter door te brengen in de kou(alhoewel het ons een beetje dwars zit dat jullie geen echte winter hebben gehad dit jaar met warmste wintermaanden ooit of whatever, owee als we geen mooie zomer hebben hierdoor!) Ook het feit dat we geen verplichtingen hebben gehad, was heerlijk en zeker een luxe. We beseffen heel goed hoe we boffen dat we dit hebben kunnen doen. Gewoon doen waar we zin in hadden en nergens aan denken.
Het was echt een fantastische reis om nooit te vergeten!

Straks op weg naar het vliegveld, kom morgen maar niet naar Schiphol als wij halfdood het vliegtuig uitkomen haha.
Ik ga er een einde aan breien...

Bedankt voor het lezen en de reacties op fb, hopelijk vonden jullie het leuk om ons te volgen en hadden jullie zo het idee alsof jullie er ook bij waren ;) Natuurlijk hebben we nog zat verhalen te vertellen die niet in het verslag zaten(ookal lijkt dat onmogelijk met deze boekwerken, het is echt zo!) Tot snel!

Liefs Ginny en Mandy