Cambodja!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van mandy - WaarBenJij.nu Cambodja!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van mandy - WaarBenJij.nu

Cambodja!!

Blijf op de hoogte en volg mandy

20 Februari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hai allemaal,

Allereerst bedankt weer voor de reacties en de likes, leuk om te zien/lezen!
Volgens mij waren we gebleven bij maandag waar we de geweldige reisdag hadden van Koh Chang naar Sihanoukville, dus we gaan maar gauw verder naar dinsdag ;)
Ik wilde Cambodja in een reisverslag plaatsen, dus het is een lang verhaal geworden. Zou zeggen, zet een kopje thee(of een pot), koekje erbij(of de hele doos) en succes met lezen!(Of lees hem in 2 delen, of 3... of 4 ;))

Dinsdagmorgen, in sihanoukville dus, langs de boulevard ontbeten. We zitten ong 10 minuutjes lopen van het strand. Eerst moeten we dan een winkelstraatje doorlopen(heel vervelend ;)) en dan kom je uit bij een boulevard met daarlangs allemaal barretjes, super gezellig! Aan het strand heerlijke ligbedden met parasollen(iets wat we mistte op Koh Chang) Het is hier ong hetzelfde qua weer, rond de 30 graden en s'nachts koelt het af rond de 20, ook niet verkeerd! De kamer is wederom weer prima, lekker zacht bed en een eigen badkamertje. Hier zaten we 2 dagen, aan serendipity beach. Verder niet echt veel spannends meegemaakt ;) Gewoon heerlijk gerelaxed.
Er word hier super veel geflyerd voor allerlei feestjes s'avonds en onderhand iedere 5 minuten komen er mannetjes/vrouwtjes langs die van alles en nog wat aanbieden: zonnebrillen, massage, manicure, pedicure, fruit etc etc. Ook komen er af en toe zielige mannetjes langs met maar 1 been die vragen om een dollah. Na duizend keer no thank you te zeggen, negeerden we ze maar gewoon en keken we de andere kant op, zwaar irritant op een gegeven moment...(alles is hier trouwens in dollars ipv Cambodjaanse riel, wel handig. Alleen alles onder een dollar of kleingeld krijg je dan weer in Riel, niet zo handig...;))

Donderdag de spullen gepakt en naar de volgende accommodatie vertrokken. We wilden heel graag naar otres beach en de mushroom houses, alleen waren deze huisjes niet de hele week beschikbaar, vandaar dat we eerst aan serendipity beach zaten. Eerst werden we verkeerd gedropt door de tuktukman dus konden we alsnog slepen met de backpacks, arme ons...Maar eenmaal goed aangekomen konden we meteen even chillen aan het strand terwijl ze ons huisje klaarmaakte. Het is een soort klein dorpje met rieten huisjes in de vorm van paddestoelen, en dan een hele grote waar de receptie is en aan het strand een grote wat de bar/restaurant is, zo grappig! En in onze paddestoel staat alleen maar een gigantisch rond bed met een klamboe, heel primitief dus, zelfs de zaklamp komt nu voor het eerst van pas ;) en we hebben een mini mushroom waar de wc inzit en een douche. Ze hebben een eigen strand; mushroom point met een veel mooiere zee dan aan serendipity, wat apart is, want het is dezelfde zee...
Hier weer van die heerlijke relaxstoelen op het strand: grote ronde stoelen/banken met zachte kussens erin. Eerst maar even gelunched en daarna de laatste zonnestralen meegepikt. Er hangt hier een heel ontspannen sfeertje en voelt eigenlijk helemaal niet zo toeristisch, er zijn geen winkeltjes, irritante tuktukmannen of jongeren die flyeren voor feestjes iedere 5 seconden. Gewoon het strand en de barretjes, de rest vd dagen hier in chill-mode doorgebracht.
Toch toegegeven aan een vd vrouwtjes die de hele dag het strand aflopen om benen te ontharen, voor 5 dollar werden de benen gedaan met een draadje, tikkeltje pijnlijk maar dan hoeven we het voorlopig zelf niet meer doen. Wat een luxe!

Zaterdag een trip geboekt naar Koh Rong, voor een beetje afwisseling van stranden ;) Eerst met de ferry, we hadden de speedboat versie geboekt en die deed er ong 3 kwartier over ipv 1,5 uur. Eenmaal aangekomen dachten we, nou dit is niet echt zo bijzonder. Dus Ginny ging even vragen wat het mooiste strand was om heen te gaan, want we hadden maar een paar uurtjes hier. We moesten naar Long beach en dat was of 3 kwartier wandelen of weer een bootje, voor 20 dollar. Dus dachten we, we gaan wel lopen, 3 kwartier valt wel mee. Maar uiteindelijk kwamen we 2,5 uur later halfdood pas aan op dat strand. Oh my, wat was dat een ramp zeg! Meneer vergat ons te vertellen dat we de jungle in moesten en echt letterlijk het hele eiland over moesten survivalen omhoog en weer helemaal naar beneden. Het begin ook nog in de brandende zon gelopen en omhoog geklommen over rotsen en zand via een touw wat erbij hing. We hadden trouwens alleen onze badslippertjes en strandjurkje aan, niet echt ideaal voor deze tocht...Ook kwamen we bordjes tegen met beware of snakes en dat we niet alleen de jungle in mochten en overal hingen slippers, dat was om aan te geven waar we heen moesten...Eenmaal boven eerst een halve liter water gedronken en wat dextro naar binnen geschoven en weer verder gegaan, want tja, we konden niet meer terug voor die dure watertaxi. Even een stukje waar we gewoon konden lopen(voor zover dat kon natuurlijk) Links en rechts werden we steeds ingehaald door iedereen die ook flink aan het hijgen en zweten waren, wat een gezelligheid! Maar toen moest het ergste stuk nog komen, naar beneden! Want omhoog gaat toch iets makkelijker. Als apen naar beneden geklommen/gekropen/gegleden en zag op een gegeven moment zo zwart als een tor. Gelukkig waren er veel bomen/takken en lianen waar je je aan vast kond houden, maar heel vaak ook niet, was soms best eng! Het leek ook net op een puzzel, om te kijken waar je je voeten neer kon zetten want rotsen lagen links en rechts en schots en scheef. En door die slippers gleed je weg of ging je voet raar staan, niet handig! Gelukkig hadden we een grote fles water meegenomen want we verloren onderhand ons lichaamsgewicht aan vocht ;) Eenmaal bijna beneden was een restaurant waar we meteen een nieuwe fles water naar binnen goten en even op adem konden komen. Toen was daar eindelijk het strand en de zee! Zo mooi!! Wit strand, prachtige heldere blauwe zee en hangmaten. Eerst zitten boenen in het water, kreeg het zwarte bijna niet van mn lijf af! En even heerlijk een uurtje daar gelegen. Helaas was het toen alweer tijd om te gaan. Nu waren we zo slim om wel een watertaxi te nemen ;) Even snel een lunch naar binnen gewerkt, fotootje gemaakt en toen moesten we alweer weg :( Langer in de jungle gelopen dan van het strand kunnen genieten...We waren de laatste dus kregen de plekjes vooraan de boot waar we lekker zeiknat werden door de golven, maar wel een mooi uitzicht hadden. Even gezeten op het strand bij de pier en toen weer op de ferry gestapt. En ondanks dat het de speedboat was, deed ie er 1,5 uur over, fijn! Toen nog een tuktuk terug naar otres beach en uiteindelijk om 18u helemaal gesloopt thuis gekomen. We hadden tijdens het avondeten al spierpijn van de dag zelf, das niet goed! s'Avonds werd Ginny ziek, buikloop, we hebben het lang kunnen ontwijken, maar nu is Ginny dus de sjaak!

Zondag kwamen we ons bed niet uit vd spierpijn, ons hele lijf deed zeer! Ginny bleef in bed vandaag en ik ben aan het strand gaan liggen en ook een beetje gechilled op bed. Gisteren zo actief geweest, vandaag even een rustdag(daar is de zondag ook voor ;))

Maandag was het tijd om uit te checken en verder te gaan naar de volgende stop op ons 'lijstje'; Phnom Penh! Met nog pijn in ons lijf een tuktuk ingepropt met de backpacks om 8uur s'ochtends, om vervolgens bijna in de verkeerde bus te worden gestuurd die terug naar de grens ging. Gelukkig waren we alert genoeg om onze tassen terug te halen en ze laten weten dat we een minibusje hadden naar PP, toen konden we nog dik een half uur wachten...leuk, waarom worden we dan al om 8uur opgehaald?? De buschauffeur sjeezde als een malle over de weg, durfde op een gegeven moment gewoon niet meer door de voorruit te kijken want het ging steeds op het nippertje goed...Wel lekker dat we er daardoor precies 4 uur over deden, zoals ons werd verteld. Meteen werden we aangevallen door tuktukmannetjes die ons mee wilde nemen, je komt amper de bus uit! We waren zo bij ons hotel, dus dat scheelde ook weer. We hebben een prima kamer, dicht bij de rivier en das ook meteen waar de barretjes/restaurants/markets zijn, dus ideaal. Ginny voelde zich vandaag wat beter gelukkig, maar nog niet helemaal de oude. Hoorden van andere mensen dat onderhand iedereen op otres beach ziek was geworden...Op het goeie moment vertrokken haha! s'Middags een beetje gekeken waar we precies zitten en de omgeving verkend, we zitten tegenover een grote locale markt waar het altijd druk is. Hier rijden nog meer scooters en is het verkeer helemaal chaotisch, je hebt ogen overal nodig. Ook komen er uit alle hoeken en gaten vreemde luchtjes vandaan, de een nog viezer dan de ander! PP is een vieze stad! Na de lunch onze backpacks eens even uitgepakt om alle vieze was te laten wassen. Want voor een paar dollar kun je je was inleveren, tja dan ga je het niet zelf doen natuurlijk! En we hadden flink gespaard, dus nu weer lekkere schone kleren ;)

Dinsdag wilde we tempels gaan bekijken en zoals iedere keer gaat dat dus mis haha! Eerst even heerlijk ontbeten waarbij we uitkeken op de rivier ipv het stinkverkeer langs de straat. En daarna op pad gegaan. We wilde eerst het independence monument bekijken, dat bleek gewoon een standbeeld op een rotonde te zijn, fail dus! Toen wilde we naar de zilveren pagode en royal palace. Maar die zitten dicht tussen 12 en 14 uur en laat het nou net 11.45 zijn...shit! Plannen omgegooid en toen maar naar de grote overdekte markt gegaan(psar thmey) waar natuurlijk weer enorm veel souvernirs werden verkocht en waar wij uiteraard na afdingen leuke dingen hebben gescoord! Maargoed, die markt al gauw bekeken, we zagen onderweg een shoppingcenter, daar ook nog naar binnen gelopen en alle verdiepingen afgegaan. We werden weer raar aangekeken, blijkbaar shoppen buitenlanders hier nooit...Toen maar lunch gekocht in de supermarkt en op de kamer opgegeten en gechilled. De spierpijn is langzaam aan het wegtrekken, gelukkig! Ohja vandaag ook tours geboekt voor morgen, de killingfields en tuol sleng museum. Beide hebben te maken met de oorlog en zijn misschien geen 'leuke' tours, maar wel interessant om te gaan bekijken.

Woensdag eerst even een ontbijtje gehaald bij onze favoriete plek hier, the blue pumpkin en meteen een lunch meegenomen. En toen met een privé tuktuk op naar de killing fields, we kwamen zwart/stoffig en door elkaar geschud aan dankzij ongeasfalteerde wegen maargoed, we wisten al dat Phnom Penh vies was ;) We deden een audio tour door de killing fields en was zelfs beschikbaar in Nederlands! In de jaren 70 zijn miljoenen Cambodjaanse mensen gemarteld en vermoord door hun eigen volk, onder leiding van Pol Pot, in de oorlog. We hebben mega veel info gekregen en gehoord en opzich kan ik het wel allemaal uit gaan schrijven, maar voor meer info; check Google en Wikipedia, anders word dit een nog langer verhaal dan het al is ;) We hadden dus eerst die audiotour op de plek waar de mensen gebracht werden nadat ze gemarteld werden in gevangenissen(o.a. in s-21 waar we later heen gingen) Hier op deze mooie serene plek zijn dus de massagraven, zo bizar om te bedenken dat hier mensen gruwelijk zijn vermoord! Er is een grote Stupa gebouwd(gebouw) met daarin schedels van de mensen die ze opgegraven hebben uit de graven. Er is een pad aangelegd met daarop borden met info van wat er allemaal gebeurde toendertijd en over de gebouwen die er stonden(Alles is gesloopt) Op het pad waar we op liepen komen nog steeds kleding/schedels/botten omhoog in het regenseizoen. Dus eigenlijk loop je over dode mensen heen...Deze plek was vroeger al een begraafplaats dus je komt ook oude graven tegen van voor de oorlog. Pff, merk al dat ik teveel details vertel!
Hier werden dus mensen heen gebracht voor dwangarbeid of om vergast/vermoord te worden. Ook van deze plekken zijn er meerdere in Cambodja. En eigenlijk heeft het veel weg van concentratiekampen uit de 2de wereldoorlog. Veel mensen stierven van honger of ziektes en zagen hun hele familie uitgemoord worden. Ook stond er een grote boom waar baby's en kindjes tegenaan werden doodgeslagen, te bizar voor woorden, er zitten allemaal vrolijke armbandjes op om respect voor de doden te tonen. Dus op de foto ziet het er misschien leuk uit, maar het is natuurlijk afgrijselijk. Nou, dit soort verhalen kreeg je te horen via de koptelefoon en misschien denken jullie wel, wat een saaie fotos of word het niet begrepen, maar er zitten dus verschrikkelijke verhalen achter. Ook werd alles bijna op een enge manier gedocumenteerd. Iedereen moest op de foto en werd opgemeten en er werd een heel formulier voor ingevuld. De gevangenen moesten invullen dat ze iets tegen de regels hadden gedaan en dat ze daarom terecht gevangen zaten.(Bijv voor het stelen van bananen, die ze eigenlijk gewoon hadden gekregen)Dit was vooral veel terug te zien bij het museum, de gevangenis; Tuol sleng of s-21 genoemd. Hier zijn we naartoe gegaan na de killing fields.(kan nog uren doorgaan over wat we hebben gehoord en gezien, maar daar worden jullie ook niet vrolijk van...) Hiervoor hadden we geen audio tour en dat hadden we wel graag gewild! Opzich was er wel wat informatie en de fotos spreken voor zich die er hingen, maar toch...Het was vroeger een basis- en middelbare school en werd toen een gevangenis en martelplaats. Wederom komt dat misschien niet helemaal over op de foto's die we plaatsten op facebook. Maar er hingen daar foto's, zo erg, dat we daar niet eens foto's van wilde maken. Vingers die werden afgehakt, martelbedden, uitgemergelde dode mensen op foto's en de kleine cellen waar ze in werden gepropt. Overal hing prikkeldraad voor zodat ze geen zelfmoord konden plegen als ze van de verdieping af wilde springen. Hier werd nog meer duidelijk hoe gedocumenteerd alles was, bizar! Kamers vol met foto's van jong en oude mensen.
Dit waren dus een hele hoop indrukken en ook hierover zal ik niet teveel in detail treden. Het is gewoon iets wat je moet zien en meemaken. Rond half 3 bracht de tuktukman ons weer terug in ons hotel en hebben we even gerelaxed en foto's geüpload, dat was hoognodig!
Nu nog 2 volle dagen hier en eigenlijk willen we wel weer weg hier, het is hier zo vies en heet en benauwd!

Donderdag weer besloten dat we een zwembaddag gingen houden, dat beviel zo goed in Chiang Rai ;) Even opgezocht waar er een mooi hotel zat met zwembad, wat ook niet te duur was en een tuktuk geregeld. Nog geen 5 minuten rijden vandaan ligt het himawari hotel met zwembad én jacuzzi! Hier dus lekker de hele dag gelegen ;)

Vrijdag poging 2 voor de tempels ;) En wederom liep dit weer raar, ik weet niet wat het is met ons en tempels...Wij aan een tuktukman gevraagd of hij ons naar royal palace kon brengen en het was al zo gek goedkoop....bleek het de tempel te zijn waar we iedere keer al langs reden en tegen elkaar zeiden, goh wat een mooie tempel, die moeten we nog op de foto zetten! Nou, daar hadden we nu dus alle tijd voor haha, bleek het gewoon de royal palace te zijn....Entree was 6,50 en we moesten ons helemaal een metamorfose geven door een zwart vest aan te doen om de schouders te bedekken(lekker met die zon, 35 graden en geen zuchtje wind...) En heel sexy een sarong om ons benen heen te knopen want de knieën moesten bedekt zijn...toen mochten we pas naar binnen en het was wel mooi, maar was niks vergeleken met de tempels die we al gezien hadden. En de zilveren pagode waar we lang naar zochten konden we ook niet vinden, laat dan maar dachten we op een gegeven moment, het is hier zo heet! Niet echt een succes dus. Daar komt nog bij dat ik me nu niet goed voel, Ginny en ik wisselen elkaar lekker af zo. Gelukkig geen buikloop maar een keelontsteking die ik eerst heel koppig ontkende, maar na 3 dagen pijn toch maar een kuurtje gaan halen. Naar een pharmacy(apotheek) dus. Eerst naar een lokale gegaan, daar kreeg ik alleen het vrouwtje niet aan der verstand waar ik last van had, werd ze boos en wilde ze me helemaal niks meer geven, niet eens een keelsnoepje...Naar een andere gegaan, die gaf me paracetamol met een beetje codeine erin...hielp ook niks. Toen toch maar naar een normale apotheek en die begreep meteen waar ik last van had en kreeg ik een kuurtje van. Hopelijk er snel weer vanaf, want ik kan amper eten en praten, wat natuurlijk niet echt gezellig is voor Gin, het waren een paar stille dagen in PP! ;)
s'Avonds de tas weer ingepakt want morgen vertrekken we naar Siem Reap.
Phnom Penh is een aparte stad, het is megadruk hier, best wel smerig met rare geurtjes en vuilnis overal, hele families die op straat leven incl de kleine baby's(hoe zielig!) en is het hier heet, benauwd en zit de lucht vol met uitlaatgassen. Maar ondanks dat we de stad niks vinden hebben we wel hele mooie indrukwekkende tours gedaan, wat het bezoek aan PP het wel waard maakt.(alleen was 4,5 dag een beetje too much)

We kijken uit naar Siem Reap, daarvoor werden we vandaag, zaterdag, om 8.00 voor opgepikt, om 6uur in de bus te zitten, yay! Dat werd natuurlijk weer langer en uiteindelijk 8uur in de bus gezeten en man, wat was het een shitweg, meerdere stukken niet geasfalteerd of giga gaten in de weg waar die handige harry keihard doorheen reed alsof die niet besefte dat ie in een tourbus reed vol met mensen...Maargoed, toch heel aangekomen in Siem Reap, dit keer zitten we in een lodge en wéér geen kamer op begane grond dus wéér sjouwen met die zware tassen...wat dat betreft nog geen een keer geluk gehad! Maargoed, het hoeft gelukkig maar 1x per verblijf...Een prima kamer met een beetje een gekke indeling, maar dichtbij de hoofdstraten en das ook belangrijk.
Er lopen hier ook weer veel zielige kindjes op straat die vragen om eten, maarja als je er eentje wat geeft...Erg sneu om te zien. Je hebt een grote hoofdstraat die ook toegang geeft tot een markt(alsof we die nog nooit gezien hebben haha) en een straat waar alle restaurants en bars zitten, genaamd, pubstreet. En overal worden deze 2 straten in neonlichten aangegeven voor het geval je ze niet kan vinden ;) Daar s'avonds gegeten en lekker mensen zitten kijken! We vinden SR leuker dan PP, minder druk maar alsnog wel druk genoeg dat het gezellig is ;) Het is hier trouwens nog iets warmer als in PP, in de ochtend al rond de 30 graden en in de loop vd dag loopt dat natuurlijk alleen maar hoger op!

Zondag naar Angkor Wat gegaan, dat is een eeuwen oud tempel complex waar je jezelf een week schijnt te kunnen vermaken met het bezoeken van tempels, zo groot is het! Het staat op de werelderfgoedlijst en was vroeger een stad gebouwd en bewoond door de Kmer mensen. Ik geloof rond de 12de eeuw, google het anders ff ;) Het bevat de grootste tempels van de wereld, echt iets wat je niet mag missen wanneer je in Cambodja bent. Je kan er een dag, 3 dagen of weekpas kopen, maar voordat we te enthousiast raakten, kochten we eerst maar een dagpas, want wij en tempels...;)
We hadden vanuit het hotel een privé tuktukmannetje geregeld en die wist mooi waar het druk en rustig was en liet ons zo alle tempels zien. Je kan er alles mee doen: op klimmen, eromheen en erin wandelen, alles aanraken en das opzich best bijzonder aangezien ze zo oud zijn en niet meteen afbrokkelen als je ze aanraakt. Je hebt de populaire Angkor Wat(duh) en Angkor Thom(die bevat allemaal tempels bij elkaar) maar eerst nog naar wat 'kleinere' geweest(die nog immens groot zijn) o.a. naar de tempel waar scènes vd tomb raider film zijn opgenomen en waar een gigantische boom groeide midden in de tempel. De Bayon tempel was ook erg gaaf, die had heel veel gezichten erin verwerkt. Ook heel bijzonder dat je er op veel plekken doorheen kon wandelen, beetje jammer alleen dat we ons kapot zweette, man wat een hitte! We gingen nogal snel door de tempels heen aangezien de tuktuk ons overal heen reed(wij blij dat we er niet voor hadden gekozen om fietsen te huren, zaten best grote afstanden tussen de tempels) dus na de lunch stelde de tuktukman voor om ff naar het hotel terug te rijden om een powernappie te doen(wilde hijzelf waarschijnlijk het meest van ons 3 ;)) en dan rond 16u weer terug voor de mooiste tempel; Angkor Wat, die we dan meteen met zonsondergang konden kijken, wat ontzettend mooi schijnt te zijn! Dat vonden we wel een goed plan, de batterij van mn camera was ook leeg dus kon die mooi opgeladen worden en konden we meteen foto's uitzoeken, want we hebben zoveel tempels gezien, die kon je nooit meer uit elkaar houden!
s'Middags dus weer terug gereden naar wat het leek de verkeerde kant van Angkor Wat voor de zonsondergang. Wij er dus ff kort doorheen gelopen en naar een andere tempel gegaan waar je hem wel mooi kon zien, dachten we(of tenminste, daar was ik van overtuigd haha) Dit was weer een berg op en kregen meteen flashbacks naar Koh Rong, maar gelukkig viel het dit keer mee. Hier stond een mega lange rij, dus wij dachten, dit word vast mooi als al deze mensen hierheen gaan! Maar uiteindelijk viel het best tegen en zagen we in de verste verte geen een tempel! Meer hoofden en armen op de foto's omdat iedereen een foto probeerde te maken. Echt een teleurstelling dus, aangezien Angkor Wat de grootste tempel ter wereld is en we die nou net vandaag amper gezien hebben...Dus besloten dat ondanks de entree 20 dollar is en de tuktuk ook wat geld kostte, we nog een middag terug gaan voor het grote rondje en speciaal voor Angkor Wat, anders gaan we er spijt van krijgen dat we die niet goed gezien hebben! Maar morgen eerst een rustdag, we zijn kapot, zien weer zwart en hebben blaren!

Maandag een beetje uitgeslapen en weer bij ons favo restaurant ontbeten, blue pumpkin, jaja hij zit hier ook in SR ;) en een beetje rondgelopen. We kunnen maar beter druk zijn, want weer de shops afgelopen voor koopjes en toegegeven aan de vrouwtjes die de hele dag blèren: MASSASE, MASSASE, 1 DOLLAH, 1 DOLLAH! Je kon o.a je shouldes laten doen(haha die spelling hier blijft hilarisch, zoals ook de French fried etc) Ginny ging voor de nek en schouders en ik voor de voeten/benen. Moet zeggen, kon er niet echt van genieten, ging veel te hard haha. Rest vd dag niet veel gedaan maar s'avonds gingen we wat leuks doen op aanraden van andere reizigers die we spraken, namelijk naar het circus! En dat was wel gaaf. Eerst kregen we een trommeloptreden van een groep meiden uit Madagaskar en daarna een uur lang de acrobatische show. Het word gedaan door kansarme/mishandelde kinderen die via een organisatie naar een circusschool kunnen gaan en zo dus shows kunnen geven. Het verhaal ging over een groepje scholieren die spoken weg moesten jagen, wel grappig. Een leuke avond gehad ;)

Dinsdag hadden we geen wekker nodig want de muren zijn dun en we hebben een mongool als buurman; letterlijk 3 kwartier achter elkaar liep hij te roggelen, kotsen en hoesten en ook niet zachtjes ook...Geweldige manier om gewekt te worden, een uur voordat je wekker gaat! Vandaag dag 2 van Angkor Wat, maar ipv op tijd weggaan, dachten we nu, laten we maar smiddags gaan, anders kunnen we weer tussen de middag terug naar het hotel. En dat was een beter plan. Ondanks dat het op het heetst van de dag was, toch kunnen genieten van de mooie tempels, vandaag deden we het grote rondje en hebben we nu in totaal wel alle grote bekende tempels gezien! Op het eind vd dag nog een keer naar Angkor Wat voor DE foto en na lang wandelen dan eindelijk gelukt, helaas niet met zonsondergang(die was aan de andere kant, maar dan zagen we de weerspiegeling niet in het meer...) Maar alsnog een mooie foto kunnen maken. Er liepen ook heel veel wilde aapjes rond, hoe grappig! Moe en vies weer terug naar het hotel, ff wat gegeten en foto's uitgezocht, want dat waren er weer veel! Erg blij dat we toch nog een extra dag ernaartoe zijn gegaan, was het helemaal waard.

Woensdag onze laatste dag in Cambodja want morgen vertrekken we naar Laos. Niet veel bijzonders gedaan vandaag, s'avonds nog naar een andere nightmarket gegaan en weer een pedicure gehad want dat was hoognodig na de laatste keer in Thailand. Dit keer nog goedkoper, voor 5 dollar! De helft minder maar het was ook de helft minder mooi! Alsnog wel leuke nagels met bloemetjes erop ;)

En nu dan echt het einde van dit verhaald, pff, het scheelt dat ik het in stukjes heb geschreven(anders geen duimen meer overgehouden) Maar het is wel heel Cambodja in een verslag ;) Wat een land, totaal anders dan Thailand! Veel vieze, gekke, arme, mooie en bijzondere dingen gezien en gedaan hier, die we niet snel vergeten! Hoogtepunten waren zeker de tours van dit land ;)
Nu op het vliegveld van siem reap en gaan zo boarden. We landen in Vientiane, de hoofdstad van Laos, waar we 2 weken gaan rondreizen van Vientiane naar Vang Vieng en vanuit daar naar Luang Prabang. Daar zal volgende keer een verslag van komen!!

Liefs Ginny en Mandy