zuid-thailand deel 1 - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van mandy - WaarBenJij.nu zuid-thailand deel 1 - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van mandy - WaarBenJij.nu

zuid-thailand deel 1

Blijf op de hoogte en volg mandy

21 April 2014 | Thailand, Ko Tao

Hai allemaal!

Even een verslagje halverwege zuid-thailand, want 4 weken is nog geen een keer gelukt in 1 verslag, dus hou het maar bij 2 ;) Nog maar 2 weken te gaan en dan komen we alweer naar huis! We willen niet! Haha

Gebleven bij maandag waar we ons laatste dag hadden in KL, Maleisië. Niet veel gedaan aangezien we om 17u werden opgehaald voor het vliegveld. Nog met de taxichauffeur bij de McDonalds gegeten, dezelfde als van de tour naar malakka want hij vond het zo gezellig met ons dat hij met ons mee wilde eten nadat hij ons had afgezet bij het vliegveld haha. De vlucht ging prima en kwamen rond 23uur aan in Phuket. Meteen maar alles geregeld om naar Koh phangan te komen de volgende dag want Phuket stond niet echt op ons lijstje ;) Wel weer genaaid en veel te veel betaald, maar later bleek dat ons hostel in the middle of nowhere was en we toch niks goedkopers hadden kunnen boeken.

De volgende morgen werden we om half 9 's ochtends opgepikt en begon onze laaaaange reis naar het eiland koh phangan(het feesteiland bekend vd full moon party) We gaan iets eerder omdat je ook Thais oud en nieuw hebt en wilden niet riskeren dat we bijv niet weg konden komen van een ander eiland af, en zo de feestjes zouden missen. En zo eerst nog even kunnen relaxen voordat het losgaat(hebben gehoord dat Thais oud&nieuw heel groot gevierd word en nu is het toevallig ook net full moon, dus alles tegelijk!!)
Maarja, moet je er wel eerst komen en dat was nog een hele klus! Eerst een minibusje in waar ik met blauwe knieën uitkwam, was een fijn ritje...Daarna werden we ergens gedropped waar we nog een uur moesten wachten op een andere bus. Toen daar nog 1,5 uur ingezeten. Daarna met de ferry, maar moesten eerst langs koh samui en uiteindelijk aangekomen op koh phangan gingen we nog een tuktuk in omdat wij helemaal in het noorden zitten vh eiland...fun times! Op zulk soort momenten is backpacken wel ff wat minder, al helemaal als je ziet hoever weg de boot is en hoelang de pier lopen is met de zware backpacks(die niet op onze rug kan omdat hij in de hoes zit, kan er meer in. Is alleen niet handig als je grote stukken moet lopen met 2 tassen op rug en buik en dan de grote backpack in je hand) Gelukkig waren er 2 jongens zo aardig om onze backpacks te dragen, alleen waren we ze bijna kwijt op koh samui omdat die jongens naar dat eiland gingen en zij de tassen gaven aan de bootmannetjes...haha, gelukkig lette we goed op ;) 11 uur later, om 19.30 eindelijk gearriveerd bij ons resort waar we werden verwelkomd met een drankje en kregen we ons eigen huisje toegewezen met een prachtig uitzicht. Even avondeten op en een beetje gerelaxed.

Woensdag na het ontbijt met de shuttle bus naar het eerste strand gegaan, er zijn er meerdere waar je een taxi heen kan nemen. Vandaag voor Mae Haad gekozen, een klein strandje met een paar strandbungalows en een zee waar je in kan stappen en meteen kan snorkelen. Geen ligbedden maar wel klapstoeltjes ;) En een beachbar om de hoek. Onze zon/zee/strand maand is officieel begonnen!!
s'Avonds werden we aangevallen door vliegende kakkerlakken(doodenge beesten en megagroot) maar gelukkig was Tarzan in de buurt(een vd jongens die werkt in het resort) en kwakte hem met stoel en al tegen de muur aan. Haha, wat een held! Ook lopen hier spinnen, gigantische geckos(die de vliegende kakkerlakken eet, dat dan weer wel) en andere vieze beesten, dat was weer even wennen. Maar gelukkig kan Ginny tegen de spinnen vechten(die vind ik doodeng) en kan ik de geckos wegjagen(die Ginny niet zo leuk vind) Prima opgelost dus ;)

Donderdag na een lekker ontbijtje gekozen voor het volgende strand: baan khom. Volgens internet een vd mooiste stranden van het noorden, maar we kwamen aan en daar waren wij het niet mee eens. Het was ook een bewolkte dag maar zelfs met zon is dit geen paradijsje en hebben we mooier gezien deze reis. Een klein strand met een paar andere bezoekers(ouders met kleine, huilende kinderen) en 1 eet/drink hutje waar 3 kwart vd kaart was doorgestreept en de keuze reuze was...De zee was prima, alleen wel veel stenen. Morgen gaan we dus weer naar een ander strand ;)
Hadden we gisteravond nog last van vliegende kakkerlakken, hadden we vandaag een indringer in Ginnys bed, een gigantische dikke spin die maar niet dood wilde! Hij kroop helemaal in de lakens en was vliegensvlug, uiteindelijk hebben we hem in een glas kunnen vangen met een boekje erop en toen vergast/verdronken in een bad van muggenspray. Wat een overwinning hahaha

Vrijdag weer terug gegaan maar Mae Haad, want het laatste strand op het lijstje vh gratis shuttle busje was ook niet echt aantrekkelijk en ik wilde toch wel graag het snorkelen hier uitproberen. Het was opzich een mooi voorproefje voor straks op Koh Tao(hét duik/snorkel eiland vh zuiden) Wel veel dood koraal maar af en toe kwam er een mooie vis voorbij, zelfs een paar die ik nog niet eerder had gezien(wat moeilijk is na mooie snorkeltrips van andere landen) o.a. heeeel veel zeekomkommers, sommige wel een meter lang en 15cm dik, een vis met een soort tijgerprint en allerlei andere mooie vissen. Was leuk om te zien en kan niet wachten tot Koh Tao!
Verder de rest vd dag gechilled aan het strand.

Zaterdag eerst aan ons zwembad gelegen, er was zelfs speciaal voor ons een parasol geregeld, wat een luxe! s'Middags naar een dorpje gegaan, want zo afgelegen zitten op een luxe resort is leuk, maar af en toe mensen om je heen is ook fijn haha. Dus op naar thongsala! Daar beetje winkeltjes gekeken en een full moon party shirtje gescoord ;)

Vandaag, zondag, is het Songkran, Thais oud en nieuw en dit vieren ze hier niet met vuurwerk maar met water. Officieel is het de bedoeling dat de locals naar de tempels gaan om te bidden en worden de ouderen door de jongeren op een respectvolle manier nat gemaakt om 'gezuiverd' het nieuwe jaar in te gaan. Dus handen wassen, voeten wassen, voorzichtig het hoofd nat maken. Tegenwoordig is het een groot watergevecht geworden en word er in de grote steden zelfs gedanst op straat en autodaken...Iedereen loopt met waterpistolen of je gooit andere nat met emmers water en dat water word overal vandaan gehaald, kraanwater, rivierwater, afwaswater, viswater, whatever ze maar kunnen vinden. Niet echt lekker fris en zuiverend zou je denken. ;) Iedereen is ook vrij, of neemt gewoon vrij en is het een groot feest met zn allen. Nu zitten wij niet op een plek waar het groot gevierd word(zoals Bangkok, Chiang mai of Phuket) en we zitten hier op het eiland op een resort in the middle of nowhere dus dachten, het moest vast ergens wel gevierd worden, dus even gechecked bij de receptie en in thongsala word het wel gevierd. Dus ons tubetasje komt ook weer van pas(waterdicht tasje voor de camera), waterpistolen hadden we gisteren al gekocht, dus bikini aan en gaan met die banaan! Er gingen nog 2 andere Duitse meiden mee die ook op het resort zitten, dus dat scheelde weer met de taxikosten en was gezellig! Onderweg waren er al locals bezig met watergevechten dus dat beloofde wat! We kwamen aan en het was een groot feest! Keiharde muziek, zonnetje kwam tevoorschijn, mensen dansend op straat, in de achterbak van de trucks en iedereen was nat of werd nat gegooid! Overal stonden grote tonnen met water en toen die op raakte kwam er zelfs een giga truck aan die gewoon in de rondte spoot. Ook voorbijgaande auto's gaven water, maar pas nadat ze je nat mochten gooien haha! Mn waterpistool hield er snel mee op dus overgegaan op de emmertjes(die we vast en zeker weer met de full moon party tegen zullen komen) Alles was dicht behalve de supermarkt(voor de drank en snacks) en daar was het ook een groot waterballet en waar normaal de foodcourt is(plein met eettentjes) stond nu een groot podium die keiharde Thaise beats liet horen. Dit was echt zo gaaf, voor mij echt een vd hoogtepunten vd reis! Als een klein kind mensen natmaken en het leuke was natuurlijk als ze het niet doorhadden of als we ijskoud water hadden gekregen, lekker verfrissend! Ook liepen er mensen rond met een soort babypoeder, maar dan heel sterk, beetje minder als je dat in je ogen kreeg en ze smeerde met een soort van sudocreme op je lijf(dikke witte creme) waar dat goed was weten we ook niet...Maargoed, na een paar uurtjes water smijten waren we best wel moe haha, dus een taxi terug genomen, alleen moesten we natuurlijk door de mensen massa heen, daar kregen we uiteraard de volle laag en wij konden ons niet meer verdedigen :( Haha, maarja, als je al nat bent, who cares ;) Happy newyear!!

Maandag eerst even weer lekker ontbeten met prachtig uitzicht, wat dat betreft zitten we echt mooi hier hoor! Daarna weer naar Mae Haad beach gegaan want daar scheen Songkran nog een beetje gevierd te worden(in Bangkok en Chiang mai vieren ze het wel 10 dagen lang!) maar dit viel reuze mee, wel was het drukker dan normaal, maar geen watergevecht meer ;) De drukte had waarschijnlijk alles te maken met de full moon party van vanavond! Jaja, onze reis zo uitgekiend dat we dit feest niet gingen missen! We hadden al dikke voorpret met het verven van ons lijf en gezicht in glow in the dark verf en hielden ons aan de dresscode: neonkleuren en met koeienletters full moon party op je shirt ;) Dus helemaal ready de taxi in, om vervolgens 3 kwartier erin te zitten(we zitten echt ver weg van alles haha) Eenmaal daar zagen we al flink wat dronken droppies voorbijkomen en het was nog maar 21u...Bij puur toeval kwamen we Bjorn en Thomas tegen, die we ookal hadden gezien in vang vieng(laos) Dat we elkaar zagen vanavond was echt een gelukje aangezien er duizenden mensen op dit feest afkomen. Hun ook even ondergekliederd mrt verf en toen tijd om het strand te verkennen. Full moon party is een een strandfeest wat begon als een hippiefeestje eind jaren 80 toen het toevallig volle maan was, dit groeide al snel uit tot een maandelijks terugkerend feest en nu is het onderhand het eerste waar je aan denkt als iemand zegt dat hij/zij naar Thailand gaat. Ook hebben ze er gewoon meer feesten bij verzonnen, half moon party en black moon party, maar de full moon blijft de populairste. Een mega strand feest dus, neonchaos, buckets met sterke drank(je weet wel, die strandemmertjes van vroeger maar nu ipv zand stop je er ijs, alcohol en een colaatje in) en overal harde muziek, om de paar meter hoor je vanuit een andere bar compleet andere muziek. Ach, zo krijg je weer een aparte mix ;) Ook stonden er een paar podia waar mensen helemaal los op gingen, kon je touwtje springen met touw wat in vuur en vlam stond(heul verstandig!) Kon je de limbo doen onder een rek wederom van vuur(why??) En zagen we ook nog glijbanen en klimrekken. Gekkenhuis dus! We waren er best vroeg, aangezien dit feestje doorgaat tot de zon opkomt, maar voor 12uur snachts al zat mensen gezien die dat niet gingen redden haha, regelmatig dacht je een aangespoelde walrus te spotten maar bleek het een (vaak Aziatische) partyanimal te zijn die iets te hard had gefeest en lagen ze te pitten in de meest charmante houding. We zagen er zelfs een jongen, die was bedolven onder zand en had in een keer wel hele vrouwelijke vormen, en een spiderman masker op haha. Niet slim dus om te gaan pitten op het strand met allemaal mafkezen in de buurt. Ook moest je op een gegeven moment uitkijken voor wilde slippers(denk dat er aan het eind een aardige verzameling lag) of uitkijken voor kotsende mensen, ook heel fijn. Verder waren de wcs prima geregeld voor zo'n groot feest: de zee ;) Makkelijk voor de mannen. En dan nog zijn er sukkels die ernaast doodleuk de zee in rennen om te zwemmen, lekker warrum! Het was sws echt bloedheet, eigenlijk gewoon te heet om te dansen, je zweette zo je verf eraf! Na een tijdje hadden we het wel gezien en wilde we terug nr ons resort, konden we eerst een half uur wachten tot de taxi helemaal vol was gepropt en toen het laatste dronken meisje door haar vriendin in de taxi werd gedumpt zodat ze zelf weer verder kon feesten, konden we gaan. Wat een avond en wat een bizar feest! Veel (dronken) mensen gezien, veel verf en neon, harde stampmuziek, buckets all over the place, dat was de full moon party! Ook weer meegemaakt!

Dinsdag, onze laatste dag hier op het eiland, kwamen we erachter dat ze dvd's hebben bij de receptie(we vonden het ook al zo raar dat we een dvdspeler op de kamer hadden) Perfecte moment dus voor een filmdagje! Paar films uitgekozen en een lui dagje gehad.

Woensdag om 7.15 al opgepikt om naar de pier te gaan voor de ferry naar ons volgende eiland: Ko Tao! Na een kort ferry ritje aangekomen op dit kleine eilandje dat vernoemd is naar een schildpad.(omdat het de vorm heeft van dit dier) Het is echt weer heel erg mooi en heeft wat weg van vorige eilanden die we gezien hebben. Er loopt 1 hoofdweg over het eiland en het heeft veel baaien met stranden. Het langste strand is 1,8km dus je kan wel zeggen dat het een klein eiland is ;) Ook staat ko Tao bekend om de vele duikscholen en ga ik hier ook zeker snorkelen! We zitten in chalok baan kao bay, een kleine baai met een strandje en een paar eettentjes langs de weg. We durven niet echt op scooter hier dus gaan alles lopend doen(onderhand de enige die dat doen op dit eiland. Is dus heel bijzonder!) Smiddags meteen even bij 'ons' strand gekeken en was niet verkeerd. Beetje jammer dat het zeewater zo warm is dat je niet echt kan afkoelen vd hitte! Wat een probleem! Vandaag niet veel gedaan, we zijn hier ook om te relaxen! Morgen weer een dag ;)

Donderdag na het ontbijt even van kamer gewisseld want op die van ons werden we helemaal gek. Heel leuk dat we zoveel ramen hadden, maar geen gordijnen, veel zon en geen airco is niet echt een fijne combi en hadden we dus onze eigen sauna! Ook had mijn bed zn beste tijd gehad en lag ik vooral alleen op springveren ipv een zacht matras, nu een beter bed en maar 1 raam met een gordijn. Stukken beter dus!(alsnog wel bloedheet, meteen laatste keer dat we een kamer boeken zonder airco)
De rest vd dag niet veel boeiends gedaan, hopelijk worden jullie het nog niet zat dat ik alleen nog maar over onze stranddagen schrijf, want er komen er nog een hoop aan! Maar vandaag een pauzedag van de stranden en gechilled.

Vrijdag zijn we naar Shark bay gegaan, een baai vlakbij, waar het ook heel mooi is en waar je dus met haaien kan snorkelen(als je geluk hebt en ze kan vinden!) Maar geen snorkel gehuurd want morgen ga ik al een snorkeltour doen rond het eiland en zit deze baai er ook bij. Ga het morgen dus zien of ik ze tegenkom.
Nu alleen lekker aan het strand gelegen en het is echt genieten, perfecte goede vrijdag zou ik zeggen, zo lagen we er vorig jaar niet bij rond deze tijd ;)
Het was wel weer een klus om er te komen aangezien wij Hollanders geen heuvels gewend zijn...de weg gaat best stijl omhoog en naar beneden maar gelukkig wel gewoon asfalt ipv jungle haha. Na flink zweten toch het strand kunnen bereiken en ook weer veilig thuisgekomen ;)

Zaterdag werd ik om half 10 opgehaald voor een snorkeltour rond het eiland, we zouden op 5 plekken stoppen voor het snorkelen en naar een national park gaan op een eilandje vlakbij. Ik had nogal hoge verwachtingen en moet eerlijk zeggen: het was mooi maar niet mooier dan andere plekken waar ik heb gesnorkeld. En de stop bij het NP sloeg nergens op want het was gewoon een strand met de zee en je kon er niet snorkelen, dus snapte niet zo goed waarom dit bij de tour zat en waarom dit een national park word genoemd...hier werden we ook nog eens 2 uur gedumpt, achja weer een strand gezien en gechilled. Is ook echt verschrikkelijk! Haha. Daarna terug gegaan naar de pier en met de taxi bij het hotel gebracht. En de taxis zijn leuk op dit eiland, gewoon een pickup truck met 2 bankjes erin, meestal niks om je vast te houden dus wel een spannend ritje! Toch een beetje een teleurstelling want het duiken is mooi hier dus had verwacht dat het snorkelen ook mooi zou zijn maar veel koraal was dood bij de stops en ook vrij weinig vissen. Wel echt de grootste school vissen ooit gezien, wel 10m lang en 5m diep vol met kleine vissen die tegen elkaar aan bleven zitten, dacht eerst dat het een grote rots was, totdat ok zag dat het bewoog! Verder geen nieuwe dingen gezien. Het was leuk, maar heb mooier gezien.
s'Avonds een keer naar een ander gedeelte van het strand gegaan, sairee beach, het grootste strand van het eiland en het drukst. Na een Mexicaan waar we Italiaan ophebben, hadden we afgesproken met Floris, een vriend van Ginny van thuis. Eerst even gechilled aan een strand en toen kwam het water wel heel hoog en gingen de strandbarren dicht. Toevallig was er in de buurt een beachparty, dus daar maar naartoe gegaan ;) Leuke avond gehad.

Zondag een dagje niks, even een pauzedag van ons superzware leven op de eilanden ;) s'Middags besloten om een bamboo tattoo te nemen. We zaten al een tijdje ermee in ons hoofd en vandaag heb ik de knoop doorgehakt, ik doe het gewoon! Een bamboo tattoo is net als een machinale tattoo permanent en hij word op een hele speciale manier gezet namelijk met een bamboostokje(waar ze hier ook mee eten) en daar zijn allemaal kleine naaldjes ingezet. Die word gedoopt in de inkt, de huid word strak getrokken en dan word er in je huid geprikt net als vroeger als je een plaatje uitdrukte op papier met een prikpen haha(mocht het stokje ook naderhand meenemen als souvenir haha) Ik had gekozen voor een klein madeliefje op de zijkant van mn hand, ong een cm groot, was dus zo gebeurt en deed echt geen pijn! Het epileren van je benen doet meer zeer haha, en deed ook minder zeer als de 'gewone' tattoo op mn voet. Toen hij dus klaar was had ik niet echt het idee dat ik een echte had haha. Ook het herstel is anders, je kan meteen in de zon en zee en je moet alleen de eerste paar dagen uitkijken met zeep, direct op de tattoo. Verder geen nazorg, ideaal dus!(maar voor de zekerheid de dag erna niet gezwommen en in de zon lig ik toch al nooit dus toch een beetje voorzichtig geweest ;)) Ben er blij mee! Nu Ginny nog :p

Maandag naar een ander strand gegaan, Freedom beach, ligt ook in de buurt van ons hotel. Een mooi strand, werd later ons privéstrand want de weinige mensen die er lagen gingen weg toen wij kwamen haha. De zee was weer een warm bad en bleef ondiep zoals eigenlijk iedere keer op de eilanden hier. Het koraal begint vrij snel(stelt niks voor hoor, dat koraal bij de kust) en dus kan je niet echt lekker een stukje zwemmen zodat het ondiep word en het water automatisch wat kouder word. Je koelt dus niet echt af van de zee. Ben benieuwd of dat nog gaat gebeuren komende 2 weken haha. Verder weer een prachtige omgeving en heerlijk een dagje gerelaxed. Dat word wennen straks thuis. Hier rollen we uit bed voor ontbijt, rollen soms nog ff terug naar bed, liggen aan het strand lui te doen en na avondeten doen we ook niks bijzonders, gossip girl op bed kijken met een reep chocolade of een zak chips of we chillen op een zitzak aan het strand bij een beachbar. Wat een leven!

Morgen, dinsdag moeten we heeeel vroeg op, om 05.30 worden we opgepikt om naar koh phi phi te gaan, een eiland aan de andere kant van Thailand(de eilanden gehad aan de oostkant, nu tijd voor west)

Nou de eerste 2 weken van het zuiden zijn voorbij gevlogen! Ook 2 vd 4 eilanden gehad die we graag wilde zien, nu op naar Koh Phi Phi en Ko Lanta!! En nee, we gaan nog niet aftellen, want we willen niet naar huis haha!

Liefs Ginny en Mandy

• 24 April 2014 - 15:04

Jeannette:

jeetje wat een leven heb je hè .Dat wordt zeker afzien hier in nl :-)
    deze keer maar een half uurtje gelezen haha, nog veel plezier daar en de verhalen over strand vervelen nooit hoor :-)

groetjes jeannette