noord-thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van mandy - WaarBenJij.nu noord-thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van mandy - WaarBenJij.nu

noord-thailand

Blijf op de hoogte en volg mandy

25 Januari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hai allemaal!

Wat een leuke reacties krijgen we op de foto's en de verhalen! Keep it up, hartstikke leuk om te lezen!

Inmiddels zitten we weer op een nieuwe locatie, Chanthaburi. We hebben vandaag gevlogen vanuit Chiang Mai naar Bangkok en daar de bus gepakt hiernaartoe, een hele tocht dus ;) Hier blijven we vandaag en morgen om vervolgens door te reizen naar Koh Chang, onze eerste strandbestemming, zin in!!
Maar nu eerst een verslag van Chiang Mai en Chiang Rai ;)

Pff, eerst even bedenken wat voor dag we aankwamen, kan het niet meer onthouden, bijv. weekend heeft totaal geen betekenis meer, tis iedere dag weekend haha.(of worden jullie nu té jaloers als we dat zeggen?)
De agenda zegt dat we op woensdag aankwamen, al lekker op tijd door de vroege vlucht. En de eerste indruk van de stad was: mwah...We wisten niet zo goed wat we ervan moesten denken. Bij de receptie vh het hotel zat een chagrijnige ladyboy(Ginny's beste vriend haha) die nogal vreemd deed, bleek dat we te vroeg waren om in te checken.(ladyboy is een man/vrouw, niemand weet het zeker...En dit was echt een diva, kon nog geen goeiemorgen vanaf...) Nou dan maar even de omgeving verkennen. Opzich zitten we niet ver weg van alles, maar we zagen al snel dat we in Bangkok toch wel verwend waren omdat daar alles om de hoek zat. Daarna wel tijd om in te checken, het lijkt op een soort gevangenis maar wel heel vrolijk met allerlei pastelkleurtjes, apart ;) Opzich een okee kamer, airco/koelkast en eigen badkamer. Wederom een lage douchekop, maar dit is de laagste die ik ooit gezien heb, hangt onderhand op okselhoogte, handig!! Maar wel heerlijke bedden, eindelijk! Mocht ook wel, Ginny had een blauwe heup van het bed in Bangkok! Gordijnen die niet dicht konden, maar ook dat viel wel mee.(Mooie plek om de was op te hangen, om te drogen) Vandaag wat tours geboekt aangezien de stad zelf niet echt spannend lijkt te zijn...(of wij missen het compleet)
s Avonds lekker op tijd naar bed en tv gekeken op de tablet, toch wel lekker dat ie mee is.

Donderdag eindelijk koortsvrij, YAY! Bijna vd verkoudheid af, dus das ook mooi.(later werd Ginny verkouden) Vandaag naar city center gelopen, dat schijnt the place to be te zijn, maar wederom hadden we zoiets: leuk, maar is dit het nou? Wel steeds leuke stops gehouden bij barretjes en eettentjes. Verbaas me wel een beetje over de WiFi overal, wel fijn natuurlijk! Smiddags lekker gerelaxed, nagels gelakt en rond een uur 7 naar de nightmarket gegaan. Zag er heel gezellig uit, straten vol met kraampjes waar ze van alles en nog wat verkochten. Tuurlijk even gebruik van gemaakt, Ginny kocht een mooie tas die ze al sinds Bangkok wilde hebben en hier een mooie prijs voor kreeg en ik 2 sjaaltjes. Geslaagde avond dus!

Vrijdag werden we door onze privé tuktuk chauffeur opgehaald om naar het Tiger kingdom te gaan(hadden we goed geregeld, iig geen tourbusjes hehe) Daar was het echt heel erg gaaf. Trouwens, ze rijden hier ipv rechts, aan de linkerkant vd weg, dat wist ik helemaal niet! Maar gelukkig zijn we dat beide wel gewend van Malta en Australië ;) En scooters overal, t liefst ook met zn 3en op een tegelijk. En op iedere hoek een scooter- of onderdelenzaak, ongelofelijk. Hij scheurde er als een malle naartoe en we hoefde eenmaal daar niet lang te wachten om naar de tijgers toe te gaan. Je kon aparte kaarten kopen voor welke leeftijd je wilde zien, wij kozen voor de allerkleinste en allergrootste! Dan loop je een groot hok in(grootte hok ligt aan grootte vd tijger) Bij de baby tijgers kon je met ze knuffelen en kroelen, echt heel bijzonder. De tijger op mn schoot lag wel lekker geloof ik ;) Er zijn nogal wat verschillende meningen over deze plek, de een zegt dat ze platgespoten worden en de ander zegt van niet. Zelf denk ik dat de jonkies niks krijgen, het zijn nachtdieren en ze waren nog best speels overdag! En per 2 pers krijg je ook een begeleider erbij die alles in de gaten houd en ze corrigeerd. Vaak groeien ze op met mensen, dus zijn ze meer gewend en niet helemaal wild. Veel foto's gemaakt natuurlijk!!
Toen naar de grote tijgers, dat was wel een beetje eng, want ook deze liepen rond(niet allemaal, een paar lagen ook te slapen) en wederom gave foto's van gemaakt.(hier waren ze wrs wel gedrogeerd, maar we mochten alsnog niet aan de poten/kop zitten en alleen bij zn kont zeg maar zitten) Na 2x een kwartiertje moesten we er alweer uit en stond de tuktuk man klaar om ons naar een longneck village te brengen. Longnecks zijn mensen met al die ringen om hun nek, armen en benen.(alleen vrouwen dragen ze, om te laten zien dat ze welvarend zijn en/of omdat het schoonheid uitstraalt. Ze beginnen met dragen van ringen soms al vanaf hun 2de en de nek word er niet echt langer van maar het sleutelbeen en bovenste ribben worden naar beneden gedrukt. Best bizar dus. Ohja en per jaar krijgen ze er sws 1 bij...Afdoen is geen optie meer op een gegeven moment, anders breken ze hun nek...bron: Wikipedia ;)) Toen we daar aankwamen konden we meteen 500baht neerleggen p.p. (100 baht is ong 2.40) Wat dus eigenlijk een beetje gek is, en best duur voor Thailand...Maargoed, we waren er en wilde ze zien. Wij een end lopen, konden het maar niet vinden(ik moet de weg ook helemaal niet zeggen haha)We kwamen daardoor wel een local kinderdagverblijf tegen, leuk om te zien. Maar wel makkelijk gedaan, ze knalde de tv aan en toen waren ze lekker rustig ;) Uiteindelijk waren we er dan en was het erg toeristisch, ze verkochten allemaal souvenirs die we overal al waren tegengekomen. Wel poseerden ze allemaal mooi en mochten we met ze op de foto. Zelfs dus de kleine meisjes droegen al van die ringen overal. Vind het maar raar dat de mannen het niet doen...
Daarna wilde de tuktuk man ons nog verder brengen, maar we hadden al genoeg geld uitgegeven en het was ook wel goed zo, dus een fooitje gegeven en lekker gaan lunchen bij de Mexicaan. Smiddags de was gedaan bij een wasserette, nog een beetje spannend of het er in maatje xxs uit zou komen, maar het ging allemaal goed haha. Wel alles te drogen opgehangen op de kamer, want de droger vertrouw ik thuis al niet ;) Dat gaat helemaal goed zo!
s Avonds foto's uitgezocht want we hadden er zat!

Zaterdag een dagje niks, ook wel eens fijn tussendoor. Eerst ergens ontbeten en foto's online gezet en daarna naar een bakkertje in de straat broodjes gehaald voor de middag. Verder niet echt een spannende dag ;) Maar ook weleens lekker!

Zondag dan tijd voor het olifantenpark!! Chiang Mai staat in het teken van de dieren haha. We hadden een dagtour geboekt en dan zouden we 'getraind' worden als Mahout(dat is iemand die de olifanten verzorgd, bevelen leert, eten geeft etc.) En we hadden goed gezocht naar een park waar de olifanten niet mishandeld werden, want die heb je hier wel veel. Dit is een park met olifanten die zijn gekocht van mensen die er slecht voor zorgde, werden mishandeld dus.(soms zijn ze wel een miljoen baht!) Om ze dan hier in het park een leuk en goed leven te geven. We begonnen met het aantrekken van het uniform, mega sexy!! Daarna mochten we ze eten gaan geven en tussendoor kregen we uitleg en verhalen te horen van onze gids, heel interessant om te horen, helaas zoveel info, kon het niet allemaal onthouden voor dit verhaal ;) Ze kregen bananen(hele trossen in een keer) of bamboo stokken die ze zo doorbraken en opaten. Als je even niet keek dan zat er zo een olifant in je bak met eten, hielpen ze zichzelf wel even ;) Ook waren er een paar die nog niet gewend waren aan mensen omdat ze wrs zwaar mishandeld waren door mensen. Die zetten ze er dan wel bij om langzaam te wennen. Hoorde trouwens dat olifanten net zo oud kunnen worden als mensen!(rond de 70-80 jaar!) Oh en nog een olifantenweetje, ze slapen maar 4 uur per dag en als ze zwanger zijn, zijn ze dat 2 jaar!! Iedere olifant heeft zn eigen mahout die dag en nacht ook samen leven, om zo een band te krijgen. Ook kregen we een kusje in ons nek van een olifant, hoe lief!
Daarna was het tijd om commando's te leren. Non long: zitten(om op zn rug te klimmen) Pie: lopen, Que: omdraaien en How: stoppen. Erop klimmen was nog een hele opgave en vonden we allebei doodeng. Je klimt eerst op zn poot en dan gooi je je been erover heen als bij een paard, dan ga je op zn nek zitten met je benen achter zn oren en je handen zet je plat op zn hoofd. Je trekt je trouwens ook deels omhoog door aan de oren vast te houden. Klinkt zielig maar ze waren superstevig en wel 3cm dik! Met je benen kan je dan aangeven welke kant je opwilde, nr links was rechteroor en vice versa. Je zat dus niet in een zitje en kon je ook nergens aan vast houden, mooi voor die olifant, maar eng voor ons! Hij staat namelijk al half op terwijl je bezig bent met erop klimmen, zag er erg charmant uit haha. Ook heb je steeds het idee dat je naar voren kukelt als je er eenmaal op zit. Natuurlijk wel gedaan en het werd steeds makkelijker. Maar het bleef eng, Ginny zat voorop en ik achterop en als we bergop gingen dacht Ginny dat ze ging vallen en als we naar beneden liepen, had ik het idee dat ik eraf viel. We wandelde een beetje door het park heen en sloten af met het wassen in een meertje. Nou dat was wat, die mahouts hadden bedacht dat onze olifant helemaal achterin het meer gewassen moest worden, wij dus door de vieze modder heengelopen(tot onze enkels in de olifantenstront) overal lagen ook grote hopen poep te drijven.(maar, zei de tourguide, maak je geen zorgen, is niet vies want het is organisch! Omdat olifanten vegetarisch zijn...uhm, het blijft toch vieze poep hoor meneer) Nou toen zaten we tot onze heupen in het water en tot onze enkels in de drab en wassen maar!!(hadden een emmer en borstels mee gekregen) Een mahout vond het nodig dat wij twee ook gewassen moesten worden en kregen dus meerdere keren de volle laag! En mensen thuis kennen mijn gooi en vang kunsten wel, kreeg hem dus mooi niet nat na een paar pogingen om hem terug te pakken! Jammer!! Maar het was echt heel erg leuk, hadden nu ook een leuke tourgroep, een keer niet een busje vol aziaten ;) Een geslaagde dag dus!! s Avonds kwamen we bij toeval de zondagmarkt tegen en daar dus even overheen gelopen, is wel veel van hetzelfde steeds maar toch even gezellig.

Maandag vroeg op om de bus naar Chiang Rai te pakken, kostte een paar euro, kreeg je koekjes en een flesje water, zelfs ik had zeeën van beenruimte en hadden prachtig uitzicht(alleen beetje jammer dat er 2 kinderen wagenziek werden...Gelukkig hebben we een sterke maag ;)) Eenmaal aangekomen in Chiang Rai 3 uurtjes later hadden we wel het idee dat het er een stuk beter uitzag dan Chiang Mai, mooiere panden/straten en niet zo ver weg van restaurants en alles. We namen een taxi vanaf het busstation, was het hotel maar een paar straten verder haha!(maar alsnog te ver voor ons om te lopen hoor hehe ;)) We hebben hier een hele mooie kamer met een balkon en uitzicht op de clocktower. Een grote gouden klok met daaromheen een rotonde. En s'avonds klinkt er ieder uur een liedje en krijgt de klok allerlei kleuren, heel apart. Eerste nacht nog wakker van geworden, maar daarna doorheen geslapen ;) s'Middags bij aankomst dus even een beetje de buurt verkend en gekeken waar we kunnen gaan eten komende dagen...En ook meteen een tour geboekt om de laatste dingen van het noorden te bekijken!(wrs hebben jullie de foto's al gezien ;))

Dinsdag weer een lekker bakkertje opgezocht om een ontbijtje te scoren, dat was wel lekker. Tot nu toe eten we nog niet veel Aziatisch, we houden niet van pittig eten, dus zolang en zo vaak het kan houden we het op westers eten ;)
Vandaag een shopdagje gehouden en de Aziatische winkels ingedoken. De mode is hier op zn zachts gezegd niet echt top. Lekker alles door elkaar dragen, stip met streep, een ruit en een beetje kant in alle kleuren van de regenboog allemaal in een outfit. Of gewoon lekker half in thuispak half chique, kan ook gewoon! Sokken met teenslippers? Heel normaal hier. Daar dus niet echt in geslaagd maar de makeup winkeltjes waren errug leuk. Veel whitening producten, niet voor je tanden, maar voor de huid...tja, ben al wit zat van mezelf dus dat maar laten staan ;) Maar we zijn los gegaan op de nagellakjes, zo leuk en schattig, en zo goedkoop ;) Toen kregen we ook nog korting, nou, toen was het helemaal feest! Ieder 10 flesjes voor ong 7,50, hoppa! Ook nog een grappig winkeltje gezien met haaraccessoires, alles wat we hadden was 19baht per stuk, 45 eurocent voor haarbanden, elastiekjes en haarsjaaltjes. Als we een koffer bij ons hadden nou, dan was ie gevuld met spullen uit Azië, zo goedkoop en mooi!! Maar helaas een backpack mee, die al vol was toen we aan de reis begonnen ;) s'Middags natuurlijk meteen onze nagels even gedaan en rest vd dag gechilled. s'Avonds had je weer een nightmarket, heel gezellig. Nog meer geshopped en een lange broek gekocht, het is hier toch wel frisjes en met 1 legging kom je dan niet zo ver ;) Geprobeerd om op de markt te eten, maar we kregen zulke vieze dingen, we blijven wel in restaurants eten ;)
Wel weer een lekkere cocktail op en gekletst met 2 vrouwen die op doorreis waren, en al best op leeftijd, heel knap dat ze dit ook doen!

Woensdag op tour geweest, wederom bevatte hij dieren. Naar de monkey cave, een compleet witte tempel en het 3 landen punt, Golden triangle(Thailand, laos en Myanmar(birma)) Met onze privé chauffeur in een auto, goed voor mekaar weer! De white tempel was best dichtbij en prachtig! De meeste tempels hebben we wel beetje gezien, ze beginnen ook op elkaar te lijken allemaal. Maar deze was zo apart, compleet wit met af en toe glasstukjes dus hij glinsterde prachtig in de zon.
Daarna naar de monkey cave. Allemaal loslopende aapjes maar geen grot haha! Je kon eten voor ze kopen en ze voeren, maar 2 andere toeristen hadden al eten en we zagen hoe die apen reageerde en vonden het toch slimmer om daar maar gewoon naar te kijken, want ze deden best brutaal! Wel grappig om te zien. Er liepen ook geiten en kippen, en er was een vijver met grote koikarpers erin. Daar een beetje rondgelopen en toen naar de golden triangle gereden. Dat was echt een teleurstelling. Het is het punt waar je vanuit Thailand aan de linkerkant Myanmar kon zien en rechts Laos. Maar wij zagen alleen maar een vieze rivier en een saai landschap....Ze hadden er wel wat van proberen te maken door er allemaal beelden neer te zetten en talloze borden met bewijs dat je echt op het 3 landen punt bent(misschien doen ze dat omdat niemand het gelooft als je daar loopt.) Het zit ook gewoon langs de weg en natuurlijk stond er weer een marktje. Dus daar maar even lekker een ijsje op en gevraagd of we weer naar ons hotel konden...We hadden hier wel iets meer van verwacht. Maarja, we kunnen zeggen dat we er zijn geweest ;)
s'Avonds voor het eerst een drankje gedaan in een café in de straat. In Bangkok niet gedaan vanwege de jetlag, in Chiang Mai zat niks, dus nu dachten we: laten we het proberen! Er zat hier ook niet veel, maar wel 2 barretjes naast elkaar in de straat. Nou en wat een avond hadden we haha, in de eerste bar zat een dikke oude man met 2 Thaise meisjes die om hem heen danstte(een ging ook mee nr huis met hem, iiiiewl!) Ook was er een groepje backpackers beetje aan het poolen. Niet echt gezellig dus. Daarna naar de bar ernaast gegaan, daar was het wat drukker. Ook daar zat het vol met vieze mannetjes met allemaal meiden eromheen. Alleen vertelde een backpacker ons dat minstens de helft ladyboys waren! Wij dachten dat je alleen die duidelijke ladyboys hebt, waarvan je wel ziet dat het mannen zijn. Hier opzich mooie meiden gezien, maar als je goed keek hadden ze giga adamsappels en een zware stem haha. Echt heel apart, we keken onze ogen uit! Mannen mogen wel uitkijken hier want wij hadden in eerste instantie niks door! Ook hier niet echt gezellig op 1 normale backpacker na, waar we een tijdje mee zaten te kletsen(een duitser uit frankrijk) We gaan er maar vanuit dat het alleen hier zo is en we voortaan wat meer cafeetjes tegenkomen met backpackers, want die ladyboys hebben we nu wel genoeg gezien! We zien hier sws niet veel backpackers lopen, overdag ook niet, dus als we verder reizen zal het ook vast wel goedkomen met het ontmoeten van andere mensen ;) We horen wel ontzettend veel Nederlands, maar als we dan kijken zijn het mensen op leeftijd(lees: minstens 60+) Beetje jammer...

Donderdag dachten we, laten we een zwembad opzoeken om lekker in de zon te liggen. Het is hier namelijk best fris in de ochtend en avond(vanmorgen was het zelfs 8 graden! Daar zijn we natuurlijk niet op gekleed! Overdag is het trouwens heerlijk met 25-30 graden, maar in de avond koelt het dus flink af! ) En in de stad kan je nergens zonnen natuurlijk. Dus even gegoogled en terecht gekomen bij een resort, afgelegen vd stad met een prachtig zwembad. Een tuktuk geregeld om ons erheen te brengen en eenmaal daar konden we zo doorlopen!(even later kwam wel een mannetje checken wat ons kamernummer was, hehe, toen moesten we betalen voor de dag aan het zwembad, maar 140 baht voor 2 personen!) Hier heerlijk in de zon gelegen en het resort zat heel mooi langs de rivier dus hier vermaakte we ons wel vandaag! Dit gaan we vaker doen als we ons ergens vervelen!
s'Avonds weer lekker ergens gegeten en verder gerelaxed, je word moe hoor van zonnen ;)

Vrijdagochtend uitgechecked en in de bus terug naar Chiang Mai, aangezien we een retourvlucht hadden vanuit daar. Deze buschauffeur scheurde de heuvels door, met als resultaat weer een bus vol kots, erg irritant! Wij bleven sterk haha! De rest vd dag niks bijzonders gedaan aangezien we daar alles al gedaan hadden.

Nou, zoals ik aan het begin van het verhaal al zei, nu dus in Chanthaburi. Het noorden was wel een beetje dubbel: Aan de ene kant prachtige natuur, mooie tours gehad en gave dingen gedaan met dieren. Maar aan de andere kant zijn de steden erg grauw, bouwvallig en saai en hadden we achteraf gezien misschien minder tijd hiervoor in moeten plannen. Maarja, dat weet je nooit van tevoren en we hebben het alsnog top gehad hier. We kijken uit naar de volgende stops!

Oh en als jullie onze foto's bekijken op facebook, kun je het beste even naar onze pagina gaan, meestal laat hij er maar 12 zien als je de melding ziet op fb, maar posten we er meer die hij pas laat zien op onze pagina ;)

Xxx Ginny en Mandy

• 26 Januari 2014 - 10:25

Sanne:

Wauw klinkt bijzonder allemaal
    Veel plezier met de volgende avonturen xx

• 26 Januari 2014 - 18:37

Meriam:

Mooi geschreven dames. Jullie hebben al veel gedaan en gezien! Ook geweldige foto's. Ik wacht vol spanning op jullie volgende verhaal. Geniet ervan. Groetjes Meriam

• 27 Januari 2014 - 09:36

Sélena: